Parcel

Perusturvallinen kotimainen pulmapeli, joka ei tarjoa genrelle paljon uutta.

5.5.2015 11:23

Postimiehet kybäkybereissä

Kotimaisen Polar Bunnyn kehittämä Parcel viskaa pelaajat synkkään lähitulevaisuuteen, jossa joukko ahkeria postimiehiä toimittaa paketteja virtuaalitodellisuuteen sulkeutuneille ihmisraunioille. Matka automatisoidulla turvajärjestelmällä varustetun megakompleksin halki taittuu perinteisen pulmapelaamisen keinoin. Vaikka palikoiden työnteleminen ahtailla käytävillä onkin saanut päällensä kyberpunkhenkisen kuorrutteen, pinnan alla sykkii edelleen ikivihreän Sokobanin sydän.

Jokainen taso on pieni sokkelo, jossa pelaajan tehtävänä on viedä määrätty laatikko oikeaan teleporttiin. Aluksi käytössä on vain yksi hahmo, jolla työnnellä laatikkoa kentän halki. Kun perustaidot ovat hallussa, mukaan liittyy yksi kerrallaan kolme muuta hahmoa. Magna voi vetää laatikkoa luoksensa magneetin lailla, Hackman avaa tasoihin ripoteltuja portteja ja Porter vaihtaa halutessaan paikkaa toisten hahmojen kanssa. Oppimiskäyrä on taitavasti suunniteltu, eikä pelaajaa tukahduteta antamalla uusia taitoja käyttöön liian nopeasti.

Iloisena yllätyksenä peli tarjoaa mahdollisuuden myös paikalliselle yhteispelille. Moninpeliä verkon yli ei sen sijaan ole, mikä on toisaalta pulmapelille ymmärrettävää. Jotta pulmien ratkomisesta tulisi yhtään mitään, täytyy pelaajien pystyä puhaltamaan saumattomasti yhteen hiileen. Tämä onnistuu tietenkin helpoiten samalta kotisohvalta.

Pelin maailmat vastaavat kukin yhtä jättiläismäisen tornitalon eri kerroksista. Jokaisella on oma visuaalinen teemansa, vaikka mistään erityisestä graafisesta tykityksestä ei ole kysymys. Tasot ovat synkkiä ja täynnä nättejä valaistusefektejä, mutta lopputulos on silti hieman tylsä. Hahmot muistuttavat etäisesti Pixarin piirrossankareita, mutta karismaa ja persoonallisuutta niillä ei ole lainkaan esikuviensa verran. Teknisesti peli on kuitenkin erittäin sulava ja hyvin optimoitu.

”Oppimiskäyrä on taitavasti suunniteltu, eikä pelaajaa tukahduteta antamalla uusia taitoja käyttöön liian nopeasti.”

 

Tekemistä Parcelissa riittää yllin kyllin. Pääkampanjassa pelattavaa on peräti 120 tason verran, joista osan muodostavat erityisen haastavat Special Place -bonustasot. Näissä pelaajan aiemmin oppimat taidot joutuvat todelliselle koetukselle, kun aiemmissa kentissä esiteltyjä kaavoja rikotaan pirullisilla tavoilla. Perustasoissa vaikeusaste ei sen sijaan ole erityisen korkealla, eikä palikkapulmiin vähänkään perehtynyt pelaaja joudu liiaksi raapimaan päätään. Lisähaastetta tuovat kuitenkin kenttiin kätketyt tekstilokit, jotka avartavat pelin maailmaa ja tarinaa.

Kun pelin mukana tulleet tasot on kulutettu puhki, on lisää sisältöä tarjolla Workshop-tilassa. Pelaajat voivat luoda kenttäeditorilla omia pulmiaan ja jakaa niitä verkossa. Parcel on ollut ladattavissa early access -pelinä jo hyvän tovin ennen varsinaista julkaisua, minkä vuoksi myös ladattavaa sisältöä on syntynyt kunnioitettavan verran. Pelin jatkuvan menestyksen kannalta onkin tärkeää, että yhteisö pysyy edelleen aktiivisena ja jatkaa uusien tasojen luomista.

Tärkein kysymys onkin, jaksaako Parcel koukuttaa pelaajia tarpeeksi pitkään. Kysymyksessä on pohjimmiltaan pulmapeli laatikoiden siirtelemisestä, eikä pelkkä futuristinen maalikerros välttämättä riitä tuomaan vanhaan kaavaan tarpeeksi uutta puhtia. Modernit helpotukset, kuten äärimmäisen sulava pikatallennus sekä kuoleman puuttuminen lähes kokonaan, ovat mukavia lisiä, mutta käytännössä samanhenkisiä pulmapelejä löytyy verkosta jopa ilmaiseksi. Parcel tekee kuitenkin erinomaisen hyvin kaiken, mitä lupaa. Jos siis pidät laatikkopulmista, pidät varmasti myös tästä.

6/10

Perusturvallinen kotimainen pulmapeli, joka ei tarjoa genrelle paljon uutta.

TIETOLAATIKKO

Sokoban: varastomiehen painajainen

Ensimmäisen kerran vuonna 1982 julkaistu Sokoban on yksi kaikkien aikojen pulmaklassikoista. Hiroyuki Imabayashin kehittämässä pelissä on tavoitteena työntää sokkeloisessa varastohuoneessa olevat laatikot oikeille paikoilleen. ”Sokoban” tarkoittaa japaniksi kirjaimellisesti varastomiestä.

Yksinkertaiselta vaikuttavasta pelimekaniikastaan huolimatta Sokoban on monimutkaisuudeltaan verrattavissa šakkiin. Tänä päivänä peliä käytetäänkin muun muassa tietokoneälyn tutkimukseen ja testaamiseen.

6/10
KehittäjäPolar Bunny
JulkaisijaPolar Bunny
Peligenretpulmapeli
Lisää luettavaa