MotoGP 20

Pelaaja.fi julkaisee nyt alkujaan Pelaaja-lehden kesäkuun 2020 numerossa 212 nähdyn MotoGP 20 -arvostelun.

11.7.2020 11:01

Voittojuhlat Iitin torilla

Italialaisen Milestonen MotoGP-sarja on tämän vuoden ensimmäisiä julkaistuja urheilupelejä, jotka joutuvat vastaamaan kysymykseen, millainen kausi olisi voinut olla ilman virusta. Pelit selviävät tilanteesta pääosin hyvin, mutta nähtäväksi jää, vaikuttavatko järjestämättömät kisat myös pelien kysyntään. Niin tai näin, moottoripyöräilyn kuninkuussarjan vuosipäivitys on julkaistu, ja uusien kuljettajien, tiimien ja ratojen lisäksi vuosi tuo mukanaan uutuusominaisuuksia.

Milestone on tällä kertaa panostanut uratilaan, jossa pelaaja pääsee hallitsemaan joko aidon tai kuvitteellisen tiimin henkilöstöä ajamisen ohessa. Henkilöstövalinnat vaikuttavat tarjottaviin sopimuksiin ja kauden kehitystyön etenemiseen. Samalla historiallisia kuljettajia ja moottoripyöriä koskeva sisältö on remontoitu, joten kellohaasteiden sijaan nyt ajetaan kokonaisia kisoja nostalgiaporukassa.

Remontti on jatkunut myös fysiikkapuolella. Renkaista simuloidaan pinnan kuluminen keskikohdan lisäksi kulutuspinnan sivuosissa, ja samalla on uudistettu polttoaineen mallinnusta. Jarrutustuntumaa on päivitetty sitäkin, joten pelaajan täytyy olla aiempaa tarkempi, ettei jarruta liian kovaa.

MotoGP 20 -arvostelu

Milestone on jatkanut myös neuroverkkoon perustuvan tekoälynsä kehitystyötä. Kuljettajat tekevät varsinkin kilpailun alkuvaiheen ruuhkassa melkoisia virheitä, ja pienemmät kolhut kuitataan käsimerkeillä. Käyttöliittymä on sekin ottanut harppauksen parempaan suuntaan, ja vaikka perusteemana on edelleen puhdas toiminnallisuus, valikoissa seikkaileminen on pääosin sujuvaa.

Draamaa on rakennettu simuloimalla tv-lähetyksen parhaita hetkiä, mutta aivan F1-sarjan televisiosimulaation tasolle ei ole lähdetty. Kiirehditty julkaisu näkyy lukuisina pikkubugeina, jotka tosin ovat ilahduttavasti löytäneet tiensä uusimpien päivitysten korjauslistoille.

Suurin ongelma MotoGP 20:ssä on ajaminen. Kohtuullinen ajoavustinvalikoima madaltaa varsinkin vasta-alkajien aloituskynnystä, mutta syystä tai toisesta haaste kiristää hampaita enemmän kuin kierrosaikoja. Pyörän eri elektroniikkatoiminnot täytyy selvittää lähinnä kokeilemalla, minkä lisäksi tarjolla on erilaisia versioita jarrutusavustimesta ja fysiikkamallista. Netin nopeimmat kierrosajat vihjaavat, että fysiikkamallinnuksessa on jotain luonnotonta myös äärimmäistä nopeutta tavoiteltaessa.

Lisenssipelinä MotoGP 20 on jälleen paranneltu painos edellisten vuosien seikkailuista, ja suomalaisittain ainakin uusi ratavalikoima lämmittää erityisesti. Vain ajamisen ilo jää puuttumaan.

7/10
KehittäjäMilestone
JulkaisijaKoch Media
PeligenretAjo, Ajopeli, Kilpa-ajo
Pegi-ikärajatK-3