Huominen ei koskaan kuole
Kickstarter-joukkorahoitus on osoittautunut indiepelien kulttuuriareenaa suuremmaksi ilmiöksi. Kansan syvät rivit ovat äänestäneet lompakoillaan, että moni kuolleeksi julistettu peligenre halutaan takaisin haudan levosta. Näistä Lasaruksen perillisistä menestyksekkäin on ollut osoita ja klikkaa -seikkailupelien lajityyppi.
Yksi Kickstarter-menestyjä oli Gabriel Knightista tunnetun Sierra-veteraani Jane Jensenin Moebius: Empire Rising. Ytimeltään äärimmäisen perinteinen seikkailupeli keskittyy viheliäisten pulmapähkinöiden sijaan aivonystyröitä stimuloivan tarinansa polttopisteeseen heitettyihin hahmoihin.
Taide-esineiden arvioijana leipänsä ansaitsevan Malachi Rectorin ympärille rakentuva juoni on perinteistä Jenseniä. Historialliset hahmot ja tapahtumat lyövät käsipäivää scifihenkisten uudelleensyntymää käsittelevien kysymysten kanssa niin sujuvasti, että on vaikea hahmottaa, mihin historian havina loppuu ja mistä mielikuvituksen lento alkaa. Pelin kruunu on runsassanainen, mestarillisesti kirjoitettu dialogi.
Omaleimaista tarinavyyhteä jaksetaan purkaa hitaasti ja antaumuksella, kunnes aivan loppusuoralla tulee käsittämätön kiire. Juonikuvio oiotaan suoraksi äkkiseltään, ja tarina ikään kuin vain valahtaa päätepisteeseensä. Ikävä kyllä tämäkin on perinteistä Jenseniä. Kutkuttavien mysteerien rakentajana tunnettu kynäniekka tarjoili myös Gabriel Knight -sarjassa loppuratkaisuina melkoisia pannukakkuja.
Vaikka Moebius kompastelee omaan näppäryyteensä, se tarjoaa kelpo kokemuksen elämyksellisistä tarinoista ja vahvasta kerronnasta nauttiville. Toivottavasti jatkoa piisaa, sillä tällainen päätös ei vetele.