Portti uusiin kokemuksiin
Selain- ja mobiiliroolipeli Granblue Fantasy on ollut melkoinen menestys kotimaassaan Japanissa viimeiset kuusi vuotta, mutta länsimaita se ei ole ottanut koskaan virallisesti haltuun. Nimikettä hallitseva Cygames on silti vähitellen innostunut laajentamaan sarjaa myös muilla pelihankkeilla. Niistä ensimmäinen on taistelupeli Granblue Fantasy: Versus, jota edes eurooppalaisten ei ole tarvinnut lähteä metsästämään omien markkina-alueidensa ulkopuolelta.
Versus on mitä mainioin tutustumiskeino Granbluen maailmaan. Tekijäksi ei ole pestattu aivan mitä tahansa studiota, vaan vastuun on saanut Guilty Gearista ja Dragon Ball FighterZista tuttu Arc System Works. Pelitalo on laitettu tekemään juuri sitä, missä se on viime aikoina loistanut. Tulokseksi on saatu näyttävää taistelutoimintaa, joka tuntuu hyvältä ja soveltuu sekä satunnaiselle että kokeneelle taistelupelaajalle.
Toteutukseltaan Granblue Fantasy: Versus on monella tapaa Dragon Ball FighterZin sisarpeli. Versus luottaa samaan komeaan grafiikkateknologiaan FighterZin kanssa ja onnistuu kääntämään sen toimimaan uskollisesti myös Granbluen visuaalisen tyylin kanssa. Pelitilatarjonnassa ja toiminnan lähestyttävyydessä ei ole tyydytty vain perinteisyyteen, vaan Arcilla on tehty töitä, jotta Versus nousisi genressä esiin edukseen.
Taistelujen rytmitykseltä ja perusteilta Granblue Fantasy: Versus tuo mieleen Capcomin Street Fighter -sarjan. Vastakkain on kerrallaan kaksi hahmoa, jotka jallittavat toisiaan perushyökkäyksillä ja kourallisella erikoistaitoja. Ilmasyöksyt ja vastaavat tekniset kikkailut ovat jääneet sivummalle, joten hutkiminen ei äidy monimutkaisemmaksi kuin mitä sen tarvitsee olla.
Kokemattomammille pelaajille on tarjolla FighterZin tavoin mahdollisuus suorittaa lyhyitä automatisoitua ketjuhyökkäyksiä hyökkäysnappien summittaisella takomisella. Myös erikoishyökkäyksien teon voi halutessaan yksinkertaistaa yhden yksittäisen napin käyttöön. Peli antaa kyllä mahdollisuuden sivuuttaa kaikki tällaiset helpotukset ja rohkaiseekin siihen hyökkäysaktiivisuutta tukevilla pienillä eduilla. Helpotusten ansiosta Versuksen perusteiden oppiminen on kuitenkin sen verran sujuvaa, että niitä osaa arvostaa enemmänkin taistelupelejä pelanneena.
Pelitilapuolella perinteistä antia edustavat Arcade- ja harjoittelutila sekä verkko-ottelut, mutta tarinan saralla kattaus on erikoisempi. RPG Mode -tilassa päihitetään isoja vihollismassoja lyhyiden tehtävien merkeissä hieman Final Fightin kaltaisten toimintamätkintöjen tapaan. Hahmoja voi varustaa päivitettävissä olevilla aseilla, mikä on hauskaa vaihtelua tavanomaiseen taistelutoimintaan. Mitenkään syvälliseksi tai monimutkaisesti RPG-tila ei missään vaiheessa muutu, mutta sellaisenaankin se on piristävä näky genressä, joka tapaa nojata kovin mielikuvituksettomiin pelitilaratkaisuihin.
Arc System Worksin peliksi Granblue Fantasy: Versus ei ole millään muotoa yllättävä teos. Se jatkaa kuitenkin onnistuneesti studion viimeaikaista pyrkimystä hienosäätää taistelupelaamista monipuoliseksi ja lähestyttäväksi lajityypiksi. Vaikka tiesin Granblue Fantasysta ennakkoon hyvin vähän, sarjaan tutustuminen tarkemmin kiinnostaa nyt paljon enemmän, ja toivoisin näkeväni siitä vastaavanlaisia hankkeita jatkossakin.