Hajonnut lupaus

Haluaisin niin kovasti rakastaa Battle Chasers: Nightwaria.  Ubisoftin Child of Light osoitti aikoinaan, etteivät rooliseikkailut tarvitse aina eeppistä mittakaavaa, vaan paljon on tehtävissä myös hyvin toteutetulla virtaviivaisemmalla suunnittelulla. Kun pääsin testaamaan Nightwaria pc:llä ennakkoon aiemmin alkukesästä, se näytti tarjoavan juuri tämänkaltaisen pelikokemuksen. Nyt valmiina tuotteena se tarjosi kuitenkin järkytyksen, jota en osannut odottaa.

Battle Chasers: Nightwars on epävakain kohtaamani PlayStation 4 -peli. Pystyn elämään vielä sen kanssa, ettei Nightwarin ruudunpäivitys pysy aina tasaisena tai että sen lataustauot pakottavat minut nousemaan välillä jaloittelemaan pituutensa takia. Nämä asiat yhdistettynä jatkuvaan kaatuiluun, toistuvasti rikkoutuviin välipätkiin ja tökkiviin valikkoihin ovat hälyttävä osoitus pelin teknisestä tilasta. Osaa ongelmista pystyisi teoriassa katsomaan läpi sormien, jos teos olisi mekaanisesti tai ulkoasultaan jotenkin vaativa, mutta edes näitä asioita ei voi käyttää perusteluna Nightwarin turhauttavimmille vioille.

Battle Chasers: Nightwars

”Kun Battle Chasers suostuu toimimaan, nautin sen pelaamisesta suuresti.”

Battle Chasers: Nightwars

Ongelmista tekee erityisen tuskallisia se, että kun Battle Chasers suostuu toimimaan, nautin sen pelaamisesta suuresti. Se on japanilaisvaikutteisena vuoropohjaisena roolipelinä hyvinkin perinteinen, mutta se ujuttaa itsensä täyteen hienoja yksityiskohtia. Yhdelläkään pelin hahmoista ei ole esimerkiksi tavanomaista hyökkäys- ja torjuntaliikettä, vaan kaikki kyvyt ovat aina vaikutuksiltaan jollain tavalla uniikkeja. Hahmonkehityskään ei koostu vain tasojen ja varusteiden keruusta, vaan sankareille voi kerryttää myös monenlaisia bonuksia hirviöiden tappamisesta irtoavilla tavoitteilla.

Pelin lähestymistapa luolastoihin on sekin mielenkiintoinen. Jokaisesta isommasta luolastosta on olemassa aina kolme eri vaikeustasolla varustettua versiota, jotka vaihtelevat vihollisten voimakkuuden lisäksi hieman niiden rakennetta, aarteita ja salaisuuksia. Tämä on mukava keino houkutella tutkimaan jo läpikäytyjä pelialueita uudelleen, joskin peli luottaa siihen muutamaan otteeseen turhan paljon. Hahmot eivät nimittäin kehity aina tarpeeksi pelaamalla luolastoja läpi vain kertaalleen, vaan välillä ihan vain uusia haasteita vastaan pärjätäkseen täytyy vanhempia käydä läpi pariin otteeseen.

Battle Chasers: Nightwar ei ollut koskaan nousemassa genrensä merkkiteokseksi, mutta sillä on ollut selkeästi silti saumaa viihdyttäväksi pienroolipeliksi. Sitä varten on tehty paljon hyvää suunnittelutyötä, ja myös Battle Charserin maailma tuntuu sen luonnolliselta rakennuspalaselta. Pelistä testiin otettu PlayStation 4 -versio on laitettu ulos nyt kuitenkin liian aikaisin. Sietokykyni heikkoa teknistä toteutusta kohtaan ei ole välttämättä se matalin mahdollinen, mutta Nightwarin kohdalla olen valmis kutsumaan peliä ihan suoraan rikkinäiseksi.

5/10
JulkaisijaTHQ Nordic
PeligenretRoolipeli
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätHuumeet
Lisää luettavaa