Arvostelussa The Last of Us Part I (pc)

Arvostelussa The Last of Us Part I (pc). Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun 2023 numerossa 245. 

7.2.2024 15:00

Arvostelussa The Last of Us Part I (pc). Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun 2023 numerossa 245. 

Meistä viimeinen on pelintestaaja

Ellien ja Joelin maailmankuulun seikkailun pc-käännös oli julkaisunsa aikaan melko rujossa kunnossa, mutta muutama viikko h-hetken jälkeen tilanne näyttää jo huomattavasti valoisammalta. Hiottavaa riittää edelleen, optimointi on tätäkin kirjoittaessa korkeintaan kelvollisella tasolla ja muutama suorituskyvyn murheenkryyni nostaa päätään jopa tehokkaimmillanäytönohjaimilla. Mestariteos on kuitenkin  mestariteos, vaikka päälle olisi viskottu kananmunia javielä iso kourallinen mutaa.

Pc:n The Last of Us Part I on paria pykälää komeampi kuin PS5:llä nähty verrokkinsa, kunhan tekniikka toimii kuten pitäisi. Valaistus, hiukkasefektit ja taistelujen aikana roiskuva veri ovat vieläkin elokuvamaisempia ilmestyksiä kuin lähdeteoksessa. Näyttävyyden kruunaavat lukuisat pienemmät lisät, kuten DualSense-yhteensopivuus haptisia liipaisimia myöten ja hassutteluun soveltuvat kosmeettiset lisät niin hahmojen vaatetukseen kuin aseisiinkin. Ultrawide-näyttöjä suosivat pelaajat arvostavat varmasti kunnollista tukea laajanäköalaisempaan pelaamiseen

Arvostelussa The Last of Us Part I (pc)

Yhteiselo Joelin ja Ellien pc-versioiden kanssa on ollut kuitenkin kivinen tie sekä allekirjoittaneelle pelisarjan fanina että pelitietokoneelleni. Jotkin animaatiot katkeilivat kummallisesti, pelihahmot tuntuivat nytkähtelevän oudosti eteenpäin liikkeissään ja resoluutiokin tuntui kärsivän paksun filmiraefiltterinkin lisäksi tietynlaisesta suttuisuudesta, joka kuitenkin korjaantui ongelmista ensimmäisten joukossa. Ongelmien valossa on hämmentävää sekin, että peliä lykättiin jo kertaalleen juuri optimoinnin ja parhaan mahdollisen julkaisukunnon varmistamiseksi.

Kaikista rasittavinta pelin nykytilassa on ennalta-arvaamattomuus sen suhteen, mitkä kaikki hienoudet toimivat ja mitkä aiheuttavat toinen toistaan suurempi ongelmia. Viimeisimmät päivitykset suitsivat koomisen pitkiä lataustaukoja ja selittämättömiä tutinoita täysintasaisen ruudunpäivityksen lomassa, mutta kaikki ei edelleenkään ole niin kuin pitäisi. 4K-pelaaminen vaatimusten ylätason pelikoneella ei ole edelleenkään kivuton kokemus ja se vaatii huomattavaa tukea DLSS:ltä sekä kompromisseja näyttävyyden osalta.

Puhtaasti pelaamisen kannalta kompromisseja ei juuri enää huomaa, mutta viime vuosina pc-kilpavarusteluun eksyneenä harmitus on todellista. Jos peliin sijoittamista vielä harkitsee, kannattaa hyödyntää vaikkapa Steamin mainiota kahden tunnin rahat takaisin -takuuta ja vain kokeilla miten peli toimii juuri omalla kokoonpanollasi.

Graafiset kipuilut ovat ehkä laantuneet, mutta The Last of Us Part I ei edelleenkään ole täysihintaisen AAA-pelin julkaisukunnossa. Pc pelaamisen peruskivi, eli oman pelikokemuksen hienosäätäminen asetusten kautta, on kuitenkin tehty helpoksi. Asetusten määrä on jo itsessään hulppeaa tasoa, mutta juuri pelinkehittäjien aivoitusten ja outojen valintojen karsiminen on elinehto parhaimman mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Julkaisussa ilmenneiden ongelmien vuoksi aloitin ylimitoitetun filmirae-efektin nollaamisella. Kun poistin yhtälöstä kaikista rikkinäisimmät ruudunpäivitystä haittaavat komeasti nimetyt hienoudet, alkoi kokonaisuus olemaan jo tyydyttävällä tasolla. Tämä ei kuitenkaan ole hyväksyttävää 60 euroa maksavan julkaisun yhteydessä, vaikka peli olisikin muutaman viikon jälkeen omassa tapauksessani hyvän arvosanan arvoinen.

Arvostelussa The Last of Us Part I (pc)

The Last of Us Part I on viimeisin ponnistus tuoda PlayStationin hittipelejä pc-yleisön nautittavaksi. Useamman onnistuneen käännöksen jälkeen Sony kompuroi tällä kertaa pahasti, mutta heinähankojen ja soihtujen kanssa syyllistä etsivät eivät välttämättä löydä syntipukkia sieltä, mistä luulisi. Sony Interactive Entertainmentin pomoportaan entisen huumoriveikon Adam Boyesin luotsaama studio Iron Galaxy on ollut vuosien varrella monessa mukana. Tiimi on auttanut tuomaan lukuisia onnistuneita remasterointeja ja porttauksia eri alustoille, kuten Uncharted: The Legacy of Thieves Collectionin pc:lle ja runsaasti kiitosta saaneen Metroid Prime Remasteredin Switchille.

Toisaalta Iron Galaxy muistetaan myös surullisenkuuluisasta Arkham Knightin pc-versiosta, joka kärsi The Last of Us Part I:n tapaan huonosta optimoinnista julkaisussaan. Kummallisinta on kuitenkin se, että vaikka Iron Galaxya nostetaan tälläkin kertaa esiin syypääksi huonouteen, sekä Steamin että Epic Games Storen kauppapaikoilla pelin kehittäjäksi ilmoitetaan vain Naughty Dog toisin kuin vaikkapa Uncharted: The Legacy of Thieves Collectionin tapauksessa. Olisiko sittenkin niin, että bussin alle on heitetty se pienemmässä vastuussa ollut tiimi?

The Last of Us Part I on osoitus pelinkehittämisen ja erityisesti pc-käännösten haasteellisuudesta ja niitä työstävien tahojen epäkiitollisesta tehtävästä. Porttauksia alustalta toiselle pidetään virheellisesti helppoina temppuina, eikä möhlitystä käännöksestä vastuullisia säälitä. On myös syytä muistaa, että vaikka Sonyn yksinoikeudet ovat konsolipelaajille tunnettuja laadusta, pc-puolella maineen pönkittäminen on yhä alkutekijöissään.

Markus Heino

Lue lisää Pelaajan arvosteluja täältä.
Pelin virallinen kotisivu.

8/10
KehittäjäNaughty Dog
JulkaisijaPlayStation PC
JulkaisualustatWin
Pegi-ikärajat18
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa