Arvostelussa Dragon Ball: Sparking! Zero

Itseääntoistava areenamätkintä tarjoaapätevän pohjan fiilistellä Dragon Ballia moderneilla pelilaitteilla.

25.1.2025 12:36

PS2-pullistelun paluu

Dragon Ball -pelien historia on ollut laadullisesti melkoisen vaihteleva läpi vuosikymmenien, joten onnistuneimmat tapaukset tapaavat jäädä pelaajien mieliin erityisen hanakasti. Kun Bandai Namco ilmaisikin jatkavansa pitkän tauon jälkeen PlayStation 2:lta tuttua Budokai Tenkaichi -sarjaa uudella pelillä, oli ilmassa syystäkin suorastaan sähköistä innokkuutta.

Alkuperäisen japanilaisen nimensä säilyttänyt Dragon Ball: Sparking! Zero loksahtaakin luontevasti aiempien Budokai Tenkaichi -pelien joukkoon. Monet Dragon Ball -pelit ovat viime vuosina ottaneet toki mallia Budokai Tenkaichin aikoinaan lanseeramasta kolmiulotteisesta areenatoiminnasta, mutta Sparking! Zero palauttaa Dragon Ball -hutkinnan nimenomaan keskitetympään formaattiin, jossa pelaaminen on verrattavissa parhaiten toimintafiguureilla leikkimiseen.

Oleellisinta Sparking! Zerosta onkin tietää, että se on ennen kaikkea fanipalvelutuote. Tämä ei ole lähtökohtaisesti huono asia, vaan asettaa pelin prioriteetit tiettyyn suuntaan. Kehittäjät eivät ole olleet esimerkiksi liiallisesti huolissaan tasapainosta, minkä myötä animaatiosarjasta tutut voimakkaammat hahmot ovat usein myös pelissä suurimpia uhkia, eikä jättiläishahmoiltakaan ole lähdetty hiomaan näiden koon tuomia jylhiä epäreiluuksia. Pääpointtina on fiilistellä tuttuja hahmoja, kamppailuja ja hyökkäyksiä, mihin Sparking! Zeron tarjoamat puitteet ovat kohtalaiset.

Tuhdeimmin hupia tarjoilee Episodic Battle -tarinatila, jossa Dragon Ball Z:n ja Superin tapahtumia muistellaan läpi muutaman avainhahmon näkökulmasta. Melko kiinnostavan tästä tekee pelitilan taistelussa nähtävät vaihtelevat etenemistavoitteet, joista osan saavuttaminen voi avata sivupolkuja kaanonin ulkopuolelle kurkistaviin vaihtoehtoistapahtumiin. Joskus nämä saattavat olla jopa useita taisteluita tarjovia koitoksia, mutta joskus myös vain etenemisen kuin seinään pysäyttäviä pikaisia välipätkiä, joten toteutus ei ole innostavasta ideasta huolimatta aina täysin tasainen.

Sitäkin spesifisempiä kokemuksia voi hakea Custom Battle -tilasta, joka muutaman valmiin erikoishaasteen ohella tarjoaa kevyet työkalut omien Dragon Ball -taistelujen luomiseen lyhyiden välipätkien ja toiminnallisten käänteiden kera. Mitään mahdottoman monipuolisia editointimahdollisuuksia ei ole tarjolla, mutta pelimoodin idea tukee silti mukavasti Sparking! Zeron leikkimielistä sydäntä, varsinkin kun pelaajien luomuksia voi myös jaella ja vastaanottaa netin kautta.

Varsinaisia taistelupeliansioita miettiessä Sparking! Zerolla on tarjota kevyttä taktikointia ja muutamia teknisiä vastahyökkäysjippoja, mutta tällä saralla se on samalla tylsimmillään ja epätasaisimmillaan. Muutamista nyanssieroista huolimatta kaikkien hahmojen pelaaminen perustuu sen verran identtiseen ja rajattuun toimintamalliin, että taistelut alkavat toistaa pian itseään. Mekaanisesti mukana on paikka paikoin myös sen verran erinäistä jähmeyttä, että pelatessa tuntee turhan usein taistelevansa myös kontrolleja vastaan. Osin tämä on tehty tarkoituksella, jotta taistelussa tuntuisi olevan mukana edes jonkinlaiset oikeat kilpailulliset säännöt. Kun fiilistely on kuitenkin näin keskeinen osa pelin ydiniloa, toivoisi toimintaan mukaan vähän vapautuneempaa otetta.

Nimenomaan Budokai Tenkaichi -peliksi Dragon Ball: Sparking! Zero on monella tapaa juurilleen uskollinen tapaus, joka tuo vanhan rakastetun sarjan kohtalaisesti nykypäivään toimivalla kasvojenkohotuksella ja kohtalaisilla pelitiloilla. Siitä nauttiminen riippuu kuitenkin omasta suhteesta Dragon Balliin. Puhtaasti suoraviivaisena toimintamätkintänä se käy tylsäksi nopeammin kuin hyperboliseen aikakammioon jumiutuminen.

Panu Saarenoja

Osta peli VPD:ltä!

Tilaa Pelaaja-lehden tulevat numerot täältä!
Tutustu Pelaajan arvosteluarkistoon täältä.

6/10
KehittäjäSpike Chunsoft
JulkaisijaBandai Namco
PeligenretTaistelu
Pegi-ikärajat12