Voin vain kuvitella, millaiset hautajaistunnelmat Bethesda Softworksin toimistolla oli joulukuussa 1993. Firma oli jo vuosia kehittänyt suurella rahalla omaa ensimmäisen persoonan räiskintäpeliään, joka olisi se todellinen uuden sukupolven vaihtoehto id Softwaren Wolfenstein 3D:lle. Kun mukaan ynnättiin vielä hillittömän suosittu Terminator-lisenssi, mikä voisi muka mennä pieleen?
No miten olisi vaikka tämä: pari viikkoa ennen Terminator: Rampagen julkaisua, id Software julkaisi itse oman uuden sukupolven seuraajansa Wolfenstein 3D:lle ja Doom paitsi vei koko pelaavan maailman huomion, myös paljasti, että Bethesdan vuosia kehittämä räiskintäpeli oli aika karmeaa tuubaa.
Niin se aika rientää, sillä James Cameronin The Terminator –elokuvan ensi-illasta on nyt kulunut 40 vuotta. Oikeastaan siitä on kulunut 40 vuotta ja yksi viikko, sillä elokuva sai ensi-iltansa 26.10.1984. Tämän johdosta viikon retrosteltavan pelin oli käytännössä pakko olla Terminator-peli, ja valinnan kohteeksi päätyi teos, johon minulla on hieman erikoisempi suhde.
Loppuvuodesta 1993 räiskintäpelaajien maailma odotti kuumeisesti sitä seuraavaa suurta räiskintäpeliään. Vaikka itse pidin suuresti Wolfenstein 3D:stä, jotenkin Doom ei ennakkoon saanut minua innostumaan, joten olin itse vähemmistöporukassa. Terminator-peli vaikutti paljon kiintoisammalta, sillä joidenkin kämäisten demonien sijaan sen maailma oli täynnä älyttömän hyvistä leffoista tuttuja tappajarobotteja.
Muistan vieläkin, miten joka päivä koulun jälkeen soittelin kaverilleni ja kyselin, joko hänellä oli Terminator: Rampage. Muistan myös, miten olin suunnattoman pettynyt, kun hän eräänä päivänä sanoi, että ei, mutta hänellä on DOOM. Pettymys ei ollut hirveän pitkäikäinen, sillä kun pääsimme pelaamaan Doomia, se osoittautui nopeasti älyttömän hyväksi peliksi, mutta takaraivoon jäi silti kaihertamaan ajatus siitä, että mitä jos Terminator: Rampage olisi ollut myös hyvä peli… tai kenties jopa parempi?
31 vuotta myöhemmin voin vihdoin todeta kategorisesti, että olin aikanaan niin väärässä kuin vain olla voi. Jussi, jos satut lukemaan tätä, Doom todellakin pyyhki Terminator: Rampagella lattiaa.
Terminator: Rampage on suoraan sanoen aika karmea ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jota ei edes tarvitse vertailla Doomiin, jotta sen puutteet ovat ilmeisiä. Wolfenstein 3D tai jopa Catacomb 3D ovat niin paljon parempia pelituntumaltaan, että ero on tavallaan jopa surullinen.
On vaikea kuvailla, miten uskomattoman karmealta Terminator: Rampagen pelaaminen tuntuu. Siinä missä id Softwaren peleissä kontrollit ovat tarkat, tiukat ja äärimmäisen responsiiviset, Terminatorin kontrolleissa on hirmuisesti viivettä ja myös todella outo kiihtyvyyskäyrä. Tuntua voisi ehkä parhaiten kuvailla sanomalla, että eliittisotilaan sijaan pelaaja tuntee ohjaavansa valtamerilaivaa, jolta kestää hetki lähteä kääntymään.
Jo yksistään tämä luokattoman huono pelituntuma takaa, että Terminator: Rampagea ei viitsi pelata kovin pitkään, mutta surkeus ei suinkaan lopu siihen. Pelin kenttäsuunnittelijat ovat selvästi tarttuneet töissään miestä väkevämpään ja luoneet kenttiä, joiden pitäisi teoriassa sijoittua moderneihin toimistorakennuksiin, mutta jotka ovat yleiseltä suunnittelultaan kuin Knossoksen labyrintti, mutta aivan karmeilla tekstuureilla. Kentät ovat myös käytännössä täysin tyhjiä, joten pelaaja saa vain vaeltaa tyhjästä huoneesta ja umpikujasta toiseen yrittäessään löytää jotain tekemistä.
Ja muistatteko ne Terminator-leffoista tunnetut tappajarobotit? Kehitystiimi selvästikään ei muistanut, sillä ensimmäisten useiden kenttien ajan vastaan tulee vain jotain ihmeen itsemurhapalloja ja pieniä lennokkeja, joita sitten yritetään ammuskella räiskintäpelien historian karmeimpiin lukeutuvilla kontrolleilla. Kuvien perusteella myöhemmin mukaan tulee myös niitä leffoista tuttuja malleja, mutta itse en todennäköisesti pääse koskaan kokemaan niitä, koska vajaa tunti Terminator: Rampagea tuotti minulle niin voimakkaan matkapahoinvoinnin ja päänsäryn, että en suostuisi pelaamaan sitä enempää edes rahaa vastaan. Huikea suoritus.
Peli on siis täyttä sontaa, mutta se ei ole toki koskaan tahtia haitannut pelaamisen maailmassa. Bethesdan edustajat yrittivät itse aikanaan kiillottaa kikkarettaan selittämällä lehdistön edessä vakavalla naamalla, että id Software oli itse asiassa kopioinut häikäilemättä heitä Doomia tehdessään. Todisteena tästä oli se, että Terminator: Rampagea oltiin esitelty vuosien varrella pelimessuilla, ja id Softwaren tyypit olivat käyneet katsomassa sitä. Tätä logiikkaa vastaan on mahdotonta väitellä.
Toki lopulta parhaiten nauraa se, joka viimeksi nauraa, sillä vuonna 2024 Doom ja Terminator: Rampage eivät ole enää kilpailijoita. Okei, eivät ne olleet sitä myöskään vuonna 1993, koska pelit painivat niin järkyttävän selkeästi eri painoluokissa, mutta nyt Bethesdankaan ei tarvitse enää yrittää huijata pelitoimittajia, sillä id Software on jo vuosien ajan ollut Bethesdan omistuksessa.
Kukapa olisi tätäkään arvannut vuonna 1993 firmojen pelien laadun perusteella?