Retrostelussa Sega Rally Championship, joka sai kehittäjänsä epäilemään onko autoilu yleensäkään hauskaa?

Sega Rally Championship hurmasi myös pelaajan, joka ei pidä rallista.

2.7.2023 10:10

Ralli, sekä tietenkin autourheilu yleensäkin, on Suomessa hirmuisen suosittua puuhaa. Sen tarkemmin tilastoihin katsomatta veikkaisin, että olemme tuottaneet asukaslukuun suhteutettuna enemmän maailmanmestareita kuin mikään muu maa ja toki näiden starojen varjostakin löytyy lukemattomia muitakin kovia autoilijoita.

Tämä mielessä onkin ehkä aika puhua rallipelistä, joka ei saanut aikanaan ansaitsemaansa arvostusta. Siinä missä monet muut pelit jo 90-luvun puolivälissä jahtasivat realismia, Sega lähti aivan eri suuntaan ja tarjoili näyttävää ja viihdyttävää arcade-huristelua Sega Rally Championshipin muodossa.

Sega Rally Championshipin tarina sai alkunsa, kun muun muassa Ridge Racer -pelejä luomassa ollut Kenji Sasaki hyppäsi Namcolta Segalle. Sega antoi Sasakille vapaat kädet lähteä kehittämään heille haluamansa kaltaista ajelupeliä. Sasaki ei halunnut enää pysyä puhtaasti katuautojen maailmassa, vaan suuntasi katseensa rallipelien maailmaan. Uuden aihealueen ohella Sasakia kiinnosti se, että rallipelit olivat Japanissa miltei tuntemattomia. Tämä tuntui Sasakista oudolta, sillä rallipeleissä on “mahtavia moottoriääniä, siistejä autoja ja huikeita tuntemuksia”, jotka olivat kaikki japanilaisten autopelaajien arvostamia asioita.

Vaikka Sega Rally Championship olikin alkujaan kolikkopeli ja täten tietenkin tuntumaltaan ja tyyliltään epärealistisempi kuin vakavammat autopelit, Sasaki tiimeineen ei lähtenyt kehittämään peliä takki auki. He tekivät alusta saakka yhteistyötä tunnettujen ralliautovalmistajien kanssa. Näin varmistettiin, että peliin saatiin sellaisia autoja, joista rallifanit pitäisivät, ja että ne saataisiin tehtyä mahdollisimman uskottavasti. Autovalikoima pidettiin tarkoituksella pienenä, jotta tiimi pystyi tekemään jokaisesta autosta mahdollisimman uskottavan ja tuntumaltaan erilaisen. Pelin pääkoodari Riyuchi Hattorin mukaan heille tarjottiin muitakin autoja, mutta ne eivät tuoneet peliin mitään sellaista, mitä Toyota Celica GT-Four, Lancia Delta Group A ja Lancia Stratos eivät jo tarjonneet.

Realismia tavoitellessaan tiimi myös matkusti pitkin Eurooppaa ja Yhdysvaltoja, tehden pitkiä mantereita halkovia automatkoja, joiden varrella otettiin runsaasti tarkkoja kuvia maisemista ja rakennuksista peliä varten. Hauskana sivuhuomiona pitkän peliprojektin aikana Sasaki alkoi itsekin menettää uskoaan projektiin ja ajautui pienoiseen kriisiin. Hän epäili, onko rallipeleissä yleensäkään mitään järkeä, ja kyseenalaisti koko autopelien pelaamisen hauskuuden. Kriisi ratkesi, kun mies hyppäsi oman autonsa rattiin ja suuntasi Japanin vuoristoon. Kokemus oli hänen mukaansa niin riemastuttava ja piristävä, että se palautti uskon projektiin ja lisäksi inspiroi Sasakia luomaan pelin kolmannen kentän, jossa niin ikään ajetaan vuoristossa.

Tätä juttua varten en pelannut Sega Rally Championshipin kolikkopeliversiota, vaan sen Sega Saturn -käännöstä, joka oli olosuhteet huomioiden hämmentävän hyvä. Saturnissa ei tietenkään riittänyt vääntöä kolikkopeliversion pyörittämiseen, joten peli täytyi toteuttaa alusta saakka täysin uusiksi. Segan luomat kunnolliset Saturn-kehitystyökalut eivät myöskään olleet vielä projektin aikana valmiit, joten tiimi joutui tekemään paljon ylimääräistä työtä. Ja kuten peliprojekteissa usein käy, resurssit olivat naurettavan vähäiset. Peli täytyi saada markkinoille jouluksi, joten tiimille jäi koko käännösprojektin toteuttamiseen vain muutamia kuukausia aikaa.

Sega Rally Championship oli minulle aikanaan Saturnin pienen pelikokoelman rakkaimpia pelejä, vaikka en ole ikinä ollut suuri rallin ystävä. Ajotuntuma oli jopa Saturnin perusohjaimella niin hyvä, että nopeatempoinen arcadehuristelu toimi erinomaisesti. Alkeellisista kehitystyökaluista huolimatta Sega Rally näytti myös aikanaan hämmentävän hyvältä, vaikka vuoden 2023 perspektiivistä onkin myönnettävä, että ajan hammas on puraissut sitä kovaa. En ollut mielipiteeni kanssa yksin, sillä Sega Rally Championship oli hitti niin pelihalleissa kuin kotisohvallakin. Saturn-versio saavutti yli miljoonan kappaleen myynnit, mikä oli Saturnin pienen käyttäjämäärän huomioiden todella kunnioitettava saavutus.

Ehkä kaikkein hauskimmin pelillä oli myös vaikutuksia pelialaan yleisemmin. Colin McRae -pelisarjan tuottajan, Guy Wildayn, mukaan Sega Rally Championship todisti heille ja Codemastersille, että rallipeleissä oli potentiaalia ja lisäksi sen ajotuntumaa käytettiin tiimin sisällä vertailutikkuna Suomessakin megasuosituksi nousseita Colin McRae -pelejä kehitettäessä.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä viikottain Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Lisää luettavaa