Advance Wars (2001)
Vuoropohjainen strategia ja taktikointi eivät vuonna 2001 olleet mikään uusi juttu edes konsolien puolella. Japanissa pelaajat olivat jo vuosikausien ajan pelailleet jos jonkinlaisia syvällisiä strategiapelejään, mutta Japanin ulkopuolella ja ehkä myös hieman Japanissakin ne olivat pienen porukan juttu.
Kaikki muuttui kuitenkin miltei kertaiskusta, kun Intelligent Systemsin kehittämä Advance Wars yllätti Game Boy Advance -pelurit puskasta ja löi monen sydämiin niin kriittisen osuman että se tuotti elinikäisen rakkaussuhteen strategiapeleihin.
Vaikka Advance Wars olikin monelle meistä se ensimmäinen kosketus pelisarjaan, se ei suinkaan ollut pelisarjan ensimmäinen peli. Intelligent Systems julkaisi sarjan ensimmäisen pelin Famicom Warsin jo vuonna 1988. Koska Nintendo vielä tuolloin epäili strategiapelien kiinnostavuutta, peliä ei nähty ikinä Japanin ulkopuolella. Eikä nähty sen useita seuraajiakaan.
Vuonna 2001 tilanne sitten keikahti kertalaakista päälaelleen, sillä hämmentävästi Advance Wars julkaistiin alkujaan vain länsimaissa, eikä täälläkään aivan kivuttomasti. Pelin julkaistiin aikataulujen mukaan Yhdysvalloissa syyskuun 10. päivänä vuonna 2001. Seuraavan päivän tapahtumien seurauksena sotaisan pelin julkaisua lykättiin Euroopassa useilla kuukausilla. Japanissa peliä ei nähty alun perin lainkaan, koska Nintendo ei halunnut sen kilpailevan samaan aikaan markkinoilla olevan Game Boy Wars 3:n kanssa.
Mutta miksi tuuli yleensäkään kääntyi purjeissa? Miksi Advance Wars julkaistiin länsimaissa, mutta aiempia pelejä ei? Tästä on kiittäminen Intelligent Systemsiä. Nintendo aikoi alkujaan jättää meidät väliin myös Advance Warsin kohdalla peläten yhä, että verrattain raskas strategiapeli olisi liikaa konsolikansalle. Kehittäjät kuitenkin lisäsivät peliin todella kattavan pakollisen opetteluosion sekä virtaviivaistivat monia pelin jo vuosia vanhoja ja hieman kankeita elementtejä, jotta uusi yleisö saisi mahdollisimman sujuvan pelikokemuksen.
Vaiva ei mennyt hukkaan, sillä Advance Wars sai todella positiivisen vastaanoton ja nousi kertalaakista yhdeksi Nintendon suurista pelisarjoista.
Advance Wars on juuri sopivan kepeä taktiikkapeli, jossa oranssi ja sininen valtio ottavat yhteen eeppisessä sodassa. Intistä tuttu keltainen valtiokin nähdään myöhemmin tarinan käänteissä. Game Boy Advancen erikoisuuksiin kuuluneiden moninpelitilojen ohella tarjolla on pitkä ja haastava tarinatila, jossa nurkkaan ahdistettu oranssi valtio kääntää sodan päälaelleen uuden taktisen neuvonantajansa avustuksella.
Hehkeän grafiikan ja sympaattisten pelihahmojen taustalla pyörii kohtalaisen kattava ja monipuolinen pelimoottori, joka pitää huolen siitä, että taistelukentät ovat täynnä taktisia vaihtoehtoja. Yksiköiden välillä vallitsee löyhä kivi-paperi-sakset-kuvio, eli rynkyillä aseistettuja janttereita ei kannata lähteä jahtaamaan vihollisten raskaita panssarivaunuja. Panssarivaunut kyllä ottavat runtua kenttätykistöltä ja kenttätykistö taas ei tykkää jalkaväen rynnäköistä.
Näitä peruskuvioita voi ravistella kätkemällä yksikkönsä metsään tai vaikka hyökkäämällä vuoristosta vihollisten kimppuun, jolloin lopputulos toivottavasti on hieman edukkaampi. Muutaman tunnin mittainen tutoriaali opettaa käsitteet tehokkaasti ja sujuvasti, mutta varsinkin alkupään taisteluissa tulee silti turpaan ja kovaa, koska vaikka tekoäly on sangen helposti jallitettava, se on myös täysin armoton. Jos yksikkönsä unohtaa väärään paikkaan, tekoäly ei emmi tai armahda, vaan käy murhaamassa poloiset alta aikayksikön.
Mutta sitä hehkeää grafiikkaa ja niitä sympaattisia pelihahmoja ei myöskään sovi unohtaa. Veikkaan, että Advance Wars myi itsensä käsitteenä monille juuri sen takia, että se näyttää niin hyvältä ja lähestyttävältä. Yksiköiden hyökkäyksiä säestetään komeilla pikselianimaatioilla ja yleinen tyyli on niin energinen ja innostunut, että Advance Wars ei tunnu raskaalta strategiapeliltä.
Kun pelaaja sitten vihdoin tajuaa, mitä on tapahtumassa, hän on jo niin syvällä, että toivoa paosta ei enää ole. Kieroa, mutta tehokasta!
Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.