Pelimusiikki suomalaisissa käsissä – Game Music Collective toi pelaamisen ilon Finlandia-taloon

Suomalainen Game Music Collective teki keskiviikkona debyyttikonserttinsa esiintymällä lähes loppuunmyydylle yleisölle Helsingin Finlandia-talossa. Pelaaja oli paikalla.

22.9.2017 18:28

Suomalainen Game Music Collective teki keskiviikkona debyyttikonserttinsa esiintymällä lähes loppuunmyydylle yleisölle Helsingin Finlandia-talossa. Vuosi sitten paikallisen baarin biljardipöydältä kimmokkeensa saaneen ryhmän on hehkutettu olevan Euroopan ensimmäinen nimenomaan pelimusiikkiin erikoistunut ammattiyhtye. Orkesterin julkistuksesta lähtien onkin ollut selvää, että sen jäsenillä piisaa ainakin halua jättää jälkensä pelaamiskulttuurin historiaan.  Ensiesiintymisellään Game Music Collective vakuuttaa, että tavoitetta on lähdetty saavuttamaan myös intoa puhkuen.

Huomattavan voimavaran Games Music Collective saa heti kapellimestaristaan Eero Lehtimäestä. En voi väittää tietäväni paljoa kapellimestarin roolista orkesterin johtajana ja ohjaajana, mutta sen keulakuvana Lehtimäki auttoi pitämään positiivisen ja rentoutuneen ilmapiirin läpi konsertin. Hänen voimin pelejä ja pelaamista ei haudattu show’ssa osaksi musiikkia, vaan useampaan otteeseen esityksiä rytmitettiin lyhyillä kertomuksilla, joilla esitettyihin kappaleisiin tuotiin hieman kontekstia joko kevyillä faktoilla tai henkilökohtaisilla tarinoilla.

Soittajat eivät ole toki olleet näkymättömiä hekään. Useat konsertin sovitukset oli selvästi suunniteltu sellaiseksi, että soittimien käyttämistä päästiin näkemään monipuolisessa valossa. Eläytyminen oli sekin vahva osa esityksiä, ja harmittelinkin itse asiassa useampaan otteeseen varsinkin pianisti Matleena Nymanin sivulle jäävää sijaintia esiintymislavalla, sillä hänen innostunutta tapaansa soittaa koko kehollaan oli ilo seurata.

Varsinainen musiikkitarjonta oli tyyliltään kohtalaisen vaihtelevaa mutta ei erityisen yllättävää. On ymmärrettävää, että Final Fantasy ja Skyrim ovat tehneet paljon pelimusiikin näkyvyyden eteen, jolloin niiden kappaleet ovat valtaväestölle myös helpoiten tunnistettavissa. Juuri samaisesta syystä näistä samoista kappaleista on kuultu tähän mennessä jo sen verran useita sovituksia, että pelimusiikkia vähänkään enemmän kuuntelevalta saattoi helposti lipsahtaa haukotus muutamien esityksien aikana.

Konsertin rakenne auttoi onneksi hieman. Jo varhaisessa vaiheessa soitantaan otettiin kappale Undertalesta, jonka omintakeisuus ja hilpeys välittyivät hyvin myös orkestraalisena sovituksena. Se nousi heittämällä tapahtuman yhdeksi mieleenpainuvimmista osuuksista. Loppua kohden orkesteria liittyi tukemaan hyvänä vaihteluna mieskuoro, jonka mukanaolosta en ainakaan itse ennakkoon tiennyt. Mietinkin pitkään ennen kuoron paljastumista, yrittääkö Game Music Collective tosiaan esittää Dragonbornin ja Halo-teeman kaltaiset kappaleet yksinomaan pelkin instrumentein, mutta näin ei lopulta käynyt – ja todennäköisesti parempi niin. Kuoro toi tietysti vielä syyn päättää esityksen ohjelmasta piilotetulla Final Fantasy VII:n One-Winged Angelilla, joka on kliseistä kenties se kaikkein suurin mutta kaikessa intensiivisyydessään samalla myös perusteltu loppuhuipennus.

Selvästi kummallisin ilmestys Game Music Collectiven esiintymisessä oli Veikkauksen rahapelimusiikkeja käsittelevä osuus. Se oli mukana konsertissa selvästi sponsorointisopimuksen sanelemana ja tuntui näin hieman irralliselta kaikkeen muuhun nähden. Onneksi osuus vedettiin pois alta kulkemalla hyvää linjaa huumorin ja vakavuuden välillä, joten se ei ehtinyt tuntua aivan puhtaalta mainostauolta.

Debyytiksi Game Music Collectionin ensikonsertti oli hurmaava. Sen yllätyksettömyyttä paikkasi orkesterin into tekemistään kohtaan, joka tarttui hyvin aina yleisöön asti. Varsinkin näin elektronisen urheilun kasvavan suosion aikana on hieno nähdä pyrkimyksiä levittää pelaamiskulttuuria edelleen myös muunlaisiin kokemismuotoihin. Ehkä tulevaisuudessa pelimusiikkikonserttien tarjonta kehittyy samalla monipuolisemmaksi.

Lisää luettavaa