Keväinen Hanamura ja sivaltava Genji – Heroes of the Stormin uudet tuttavuudet

Heroes of the Storm 1.0:n kosmeettiset hömpötykset eivät jää ainoiksi uutuuksiksi, sillä suurpäivityksen rinnalla peliin tuodaan myös raikkaita tuulia Overwatchista. Tervetuloa keväinen Hanamura ja kyborgininja Genji!

18.4.2017 10:06

Heroes of the Storm päivittyy tässä kuussa virallisesti järjestysnumeroonsa 2.0, joka muuttaa Blizzardin MOBAn entistä palkitsevammaksi sekä tarjoaa liudoittain uutta kerättävää. Kosmeettiset hömpötykset eivät jää ainoiksi uutuuksiksi, sillä suurpäivityksen rinnalla peliin tuodaan myös raikkaita tuulia Overwatchista. Tervetuloa keväinen Hanamura ja kyborgininja Genji!

Kaksikosta mielenkiintoisempi on uusi taistelukenttä Hanamura, joka on oppikirjamainen esimerkki studion tavasta innovoida genrejä. Heroes of the Stormin tapauksessa Hanamura hylkää puolittain linjapainotteisen pelattavuuden ja siirtyy Overwatchista tuttujen saattokuormien ympärillä käytäviin kahinoihin, jotka yhdistävät vanhaan konseptiin Heroes Brawlissa aiemmin vilahtaneen hyökkäys ja puolustus -pelimuoto Blackheart’s Revengen. Tosin tällä kertaa molemmat osapuolet joutuvat sekä hyökkäämään että puolustamaan samanaikaisesti.

– Haluamme aina viedä MOBA-genreä eteenpäin, ja Hanamuran hyötykuormien välistä interaktiota ei ole aiemmin nähty. Pelaajat joutuvat saattamaan niitä, pysymään niiden mukana, huolehtimaan liikkuvuudesta ja hyökkäämään liikkeestä. Pitää seurata montaa asiaa samanaikaisesti, mutta se luo mielenkiintoisia pelihetkiä ja pakottaa osapuolet konflikteihin, pelin vanhempi tuottaja Tony Hsu kuvailee uutta pelimuotoa.

Keväinen Hanamura ja sivaltava Genji – Heroes of the Stormin uudet tuttavuudet

Hsu osuu kommentissaan napakymppiin. Hanamuran pelattavuus toimii täysin eri säännöin kuin pelin aiemmat kartat, sillä hyötykuormat liikkuvat ainoastaan saattaessa, eivätkä ytimet tuhoudu ilman niitä. Kentässä on myös kaksilinjainen reitti tuhottavine linnakkeineen, joiden tuhoaminen lisää kuormien iskuvoimaa, mutta taistelut käydään liikkeessä saatettavien ympärillä. Osapuolet joutuvatkin jakamaan voimansa, sillä saattueen lisäksi pitäisi estää vielä vastustajia liikuttamasta omaansa. Matsit ovat tiukkoja ja koordinoituja nautintoja, jotka eivät silti kestä ikuisuuksia.

– Pohjimmiltaan yksi tavoitteistamme Heroes of the Stormissa on luoda lyhyitä ja tiiviitä pelikokemuksia. Yksi Blizzardilla kuultuja suunnitteluhokemia onkin ”tiiviys on siistiä”, Hsu lisää.

Myös herra siisteys itse, kaikkien rakastama Genji, siirtyy korkeuserojen puutteista huolimatta yllättävän kivuttomasti Nexukseen, joskaan Hanamuran kaltaisia mullistuksia on turha odottaa. Yhdessä aiemmin tässä kuussa julkaistun Cassian kanssa Genji tuo kuitenkin uudenlaisia tapoja ajatella hahmojen välistä synergiaa.

– Olemme aina kiinnostuneita luomaan uudenlaisia pelikokemuksia, mutta ne eivät välttämättä ole lähtöisin aina itse pelimekaniikasta. Esimerkiksi Cassian pelityyli tuo uusia synergioita Avoidance-kyvyn antaman sokaisubonuksen takia. [– –] Nämä luovat hauskoja tilanteita, joissa peliä joutuu ajattelemaan eri tavoin kuin ennen, Hsu selittää.

Genjin kohdalla erilaisuus tarkoittaa järkyttävää liikkuvuutta, sillä Overwatchista napataan kykyjen lisäksi myös miehen akrobaattisuus. Hahmo pystyy paitsi loikkimaan esteiden ja vastustajan taikojen yli myös sivaltamaan tappavalla tarkkuudella lähes koko ruudun etäisyydeltä Swift Strike -kyvyllään. Emopeliä mukaillen tappo kyseisellä kyvyllä nollaa sen jäähdytysajan, joten Genji on omiaan pätkimään turvallisesti vähähipariset karkurit vaikka muurien takaa.

Keväinen Hanamura ja sivaltava Genji – Heroes of the Stormin uudet tuttavuudet

Haastattelun lopuksi Hsu vihjaili vielä mielenkiintoisia tulevien sankareiden suhteen nostamalla kokonaan uuden maailman ammennettavaksi.

– Blizzardilla on todella monipuolinen historia sekä kaikkien näiden eri hahmojen ja maailmojen tarusto. Se yltää jopa olemassa olevia hahmoja kauemmaksi. Koska Heroes of the Stormin Nexus on tutkimaton ja uusi, meillä on mahdollisuus luoda kokonaan uusia hahmoja. Jos tekisimme Nexus-sankarin, millaiselta hän mahtaisi näyttää?

Siinäpä mielenkiintoinen kysymys, johon saamme epäilemättä vastauksen jossain vaiheessa. Sen sijaan pelaajamäärää koskevaan kysymykseen Blizzardilta ei saa suoraa vastausta, mutta ainakin se on kasvussa.

– Vaikka en voi suoraan kommentoida lukuja, olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten Heroes of the Storm jatkaa kasvuaan. Ja se kasvaa myös oikein mukavaa vauhtia, Hsu päättää haastattelun.

Heroes of the Storm 2.0 on pelattavissa ilmaiseksi pc:llä.

Lisää luettavaa