Jotain hätää Ranskanmaalla
Battlefield 1:n ensimmäinen suuri laajennuspaketti on täällä. They Shall Not Pass tuo peliin ranskalaiset sotavoimat aina nimikkoaseita ja uusia panssareita myöten. Pelaaja tutustui laajennuksen sisältöön pelinkehittäjä DICEn järjestämässä ennakkotapahtumassa Tukholmassa. Samalla myös haastattelimme pelin tuottajaa Andreas Skoglundia, jolla oli kerrottavaa lisäpaketin tarjonnasta.
Millä tavoin ranskalaisten mukaantulo näkyy Battlefield 1:ssä?
Uusi laajennus pyrkii tuomaan kokonaan uudenlaisia ja omannäköisiään taistelukenttiä pelaajien tutkittavaksi. Esimerkkinä Verdun Heights ja Soissons ovat täysin omanlaisiaan sijainteja, jotka pitää oikeasti kokea, jotta ymmärtää, miten erilaisia ne ovatkaan aiemmista kartoista. They Shall Not Pass tuo mukanaan ranskalaiset kokonaan uutena armeijana, ja panostimme paljon aikaa uusien hahmojen ulkonäköön. Sininuttuisten sotilaiden uudet aseet ja tankit ovat tietenkin omannäköisiään verrattuina esimerkiksi saksalaisten tai brittien vastaaviin. Tuomme myös runsaasti pieniä parannuksia pelin tasapainoon ja kasan uusia ansiomerkkejä kerättäväksi.
Ovatko ranskalaiset kalustoineen käytössä myös vanhoissa kartoissa?
Kalusto on kyllä käytössä, mutta armeijat ovat sidoksissa omiin karttoihinsa.
They Shall Not Pass tuo mukanaan selkeästi ajoneuvovetoisempia karttoja, kuten Soissons’n ja Rupturen. Kerrotko hiukan suunnittelufilosofiastanne näissä kentissä?
Kyseessä on kaksi nopeinta karttaamme, jos puhutaan puhtaasti kulkuneuvojen etenemisreiteistä. Kun suunnittelimme They Shall Not Passin karttoja, yritimme panostaa nimenomaan ensimmäisen maailmansodan loppupuolen mahtaviin taisteluihin, joissa ranskalaiset vyöryttivät yhtenä elementtinä omat panssarinsa kentälle ennennäkemättömällä volyymilla. Soissons etenkin on todella näytön paikka tämänkaltaiselle sodankäynnille, jossa tilaa riittää ja puolustaja on avoimessa maastossa heikossa asemassa. Mukana on totta kai myös uusia linnoituksiin sijoittuvia jalkaväkipainotteisia karttoja, joten ei tässä puhtaasti tankkien ehdoilla menty.
Uutuuksina toitte mukaan Trench Raider -eliittiluokan, Behemoth-tankin ja raskaan haupitsin, jotka ovat jokainen uudenlaisia ilmestyksiä Battlefield 1:ssä. Kerrotko hiukan näiden ideoinnista ja siitä, miten ne mahtuvat mukaan taisteluihin?
Trench Raider lähti puhtaasti siitä ideasta, että ensimmäinen maailmansota oli vielä aikaa, jolloin alkeellisemmatkin sodankäynnin muodot olivat tehokkaita. 150-kiloinen panssaroitu ukkeli samassa juoksuhaudassa saa aikaan aikamoisen vaikutuksen vihollisissa, ja sen halusimme mukaan peliin.
Behemoth on sotahistoriaan perehtyneiden pelaajien eniten hehkuttama kulkuneuvomme, sillä Char-2C oli aikansa isoimpia pelotteita taistelukentällä. Halusimme tuoda sen mukaan tankkitaisteluihimme ja antaa ohjauksen pelaajille. Se on myös todella erilainen resurssi verrattuna panssarijunaan ja ilmalaivaan myös siinä suhteessa, että sillä voi varsin tehokkaasti viedä rintamaa mukanaan kohti vastustajaa.
Raskas haupitsi on ollut pitkään suunnitteilla varsinkin Operations-pelimuotoihin. Halusimme mukaan enemmän pelaajan ohjaamaa tulitukea, ja muutaman haupitsin ohjaaminen koordinoidusti voi olla yksi pelottavimmista puolustusaseista koko pelissä.
They Shall Not Pass saapui Premium Pass -paketin ostaneiden saataville eilen 14. maaliskuuta. Muille se on saatavilla muutaman viikon päästä 28. maaliskuuta, alustoinaan Xbox One, PS4 ja Windows.