Hybrid

Gears of Warin suosituksi tekemä suojasta suojaan hyppeleminen alkaa jo ärsyttää monia pelaajia. Rinnankorkuiset seinät ovat miltei Hothin tai Normandian maihinnousun veroisia kirosanoja monen räiskintäpelaajan mielessä.

7.9.2012 08:53

Tekijä: 5th Cell
Julkaisija: 5th Cell
Myynnissä: nyt
Pelikoneet: Xbox 360 (testattu)
Moninpeli: Kyllä
Samalla koneella: Ei
Verkossa: 2–6

Loputtomassa jonossa

Gears of Warin suosituksi tekemä suojasta suojaan hyppeleminen alkaa jo ärsyttää monia pelaajia. Rinnankorkuiset seinät ovat miltei Hothin tai Normandian maihinnousun veroisia kirosanoja monen räiskintäpelaajan mielessä. Niinpä on vähintään yllättävää, että Scribblenauts-peleistään tuttu 5th Cell teki pelin, joka ei mitään muuta sisälläkään.

Hybrid on todellakin puhdas nettiräiskintäpeli, joka vie suojassa kykkimisen aivan uusiin sfääreihin. Suojia on lattialla, seinissä ja katossakin. Jutun jujuna on se, että pelaajat eivät voi liikkua lainkaan vapaasti pelialueella, vaan ainoastaan lennellä rakettireppujen avulla suojasta toiseen. Lennon aikana ja suojassa voi liikkua hieman sivuttain, mutta muuten mennään seinältä seinälle.

Idea kuulostaa oudolta, mutta se toimii ihan hyvin. Hybrid tuntuu alusta saakka ainutlaatuiselta pelikokemukselta, jonka tempo ja rytmi ovat jotain ihan uutta. Pelaajat singahtelevat vauhdikkaasti pitkin karttaa ja koukkailevat toistensa selustaan salamannopeudella. Ensimmäisillä kierroksilla tulee väistämättä turpaan, kun ei osaa vielä ajatella Hybridin termein, mutta kun peli lähtee kulkemaan, se on ihan viihdyttävää ajanvietettä.

3D-suojahipan ympärille on rakennettu metapeli, jossa kisataan sodan runteleman maailman resursseista. Voitot kullakin alueella vievät omaa osapuolta lähemmäs sen dominointia ja muhkeita bonuksia. Täten on ehkä perusteltua, että oma joukkue pitää valita jo peliä ensi kertaa käynnistäessä, eikä sitä sen jälkeen voi vaihtaa. Kannattaa siis koordinoida kaverien kanssa.

Tekniikka tökkii

Hybrid vesittyy yhteen suureen ongelmaan, joka latisti oman peli-iloni heti kättelyssä. Se ei toimi. Tyypillisenä pelipäivänä istahdin sohvalle pelatakseni pari rundia, mutta en ollut välttämättä 15 minuuttia myöhemmin päässyt edes aloittamaan, koska pelinhakutoiminto ei vain löydä pelikavereita. On vaikea sanoa, onko taustalla oleva koodi risaa vai onko pelillä vain näin vähän pelaajia, mutta kyllä se vetää hymyn pyllyyn, kun 20 minuutin jonotuksen jälkeen pääsee nyyppänä level ääretön -pelaajien matsiin lattiarätiksi.

Ongelmaa pahentaa se, että vaikka Hybrid tarjoaa mielikuvituksellisia pelitiloja joka lähtöön, se sisältää myös tiimitappomatsin. Näin ollen se on se pelitila, jota noin 99 prosenttia ajasta pääsee pelaamaan, ja vieläpä vain niissä parissa Nuketown-vastikekentässä. Näin pelaamisesta tuleekin nopeasti aika puuduttavaa: pitkä odotus ja sitten saman kaavan toistamista samoissa harvoissa kentissä.

Hybridissä on mahtavan mainio idea, jossa olisi ollut potentiaalia vaikka mihin. Puuduttava jynssäys ei todellakaan ole se lopputulos, johon olisin halunnut päätyä.

Maksuilla voittoon

Melkoisena yllätyksenä Hybrid antaa pelaajien ohittaa koko levelöintiprosessin ja sen myötä avautuvat ominaisuudet rahaa vastaan. Pistä Microsoft-pisteet laulamaan, niin voit ostaa pelin parhaat aseet ja avattavat kyvyt vaikka heti kättelyssä. Harvinaisen suoraa pay to win -mikromaksumeininkiä.

6/10
Lisää luettavaa