Artikkeli on julkaistu osana kaupallista yhteistyökampanjaa Playstationin kanssa.
Horizon Forbidden West
Alusta: PS4, PS5 | Kehittäjä: Guerrilla Games
Julkaisija: Sony | Julkaisupäivä: 18. helmikuuta 2022
PlayStation 4 -hitti Horizon Zero Dawn näytti vuonna 2017, miksi Killzone-peleistä tuttu Guerrilla Games on yksi Sonyn tärkeimmistä omista studioista. Kiehtovassa pelissä elettiin maailmanlopun jälkeistä tulevaisuutta, jossa ihmiskunta oli taantunut robottisaurusten armoilla eläviksi alkukantaisiksi heimoiksi. Seikkailun sympaattinen sankari Aloy hurmasi yleisönsä täysin, ja peli nappasi Pelaajaltakin täyden kympin arvosanan.
Paluu sarjan maisemiin koittaa 18. helmikuuta, kun jatko-osa Horizon Forbidden West ilmestyy PlayStation 4:lle ja 5:lle. Osana PlayStationin kanssa yhteistyössä toteutettua näkyvyyskampanjaa kertaamme nyt, mitä uudelta avoimen maailman seikkailulta voi odottaa.
Villi ja vaarallinen länsi
Nora-heimoon kuuluva nuori metsästäjä Aloy selvitti Horizon Zero Dawnissa ihmiskunnan tuhon salaisuudet ja onnistui estämään katastrofin toistumisen. Sarjan ensimmäinen osa sijoittui entisten Yhdysvaltojen raunioihin Utahin, Wyomingin ja Coloradon alueelle, mutta kuten nimestä voi arvata, jatko-osassa lähdetään länteen. Aloyn uudet seikkailut kuljettavat tätä rannikkoa kohti läpi Nevadan ja Kalifornian aina San Franciscon uponneille raunioille saakka.
Ykköspelissä nähdyt heimot kutsuvat näitä seutuja kielletyksi länneksi, sillä sinne lähtevät eivät juuri koskaan palaa, ja autiomaahan on kadonnut jopa kokonaisia armeijoita. Aloyn on kuitenkin pakko puskea eteenpäin, sillä lännestä leviää sekä luontokappaleita että ilmastoa uhkaava vitsaus, punainen rutto.
Länttä hallitsevat Forbidden Westissä ensi kertaa nähtävät heimot: rauhaisat utarut sekä sotaisat tenakhtit. Alue on jo ennestään jatkuvan taistelun runtelema, mutta Regalla-nimisen johtajan alaisuudessa toimiva kapinallisjoukko on hiljattain oppinut hallitsemaan robotteja ja hyödyntämään niitä sodassa. Regallan soturit ratsastavat muun muassa mammuttikoneilla, jotka muistuttavat hieman Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu -leffan sotanorsuja.
Aloy ei ole enää yksin
Sankarimme Aloy joutui ensimmäisessä pelissä kantamaan vastuun maailman pelastamisesta pitkälti yksin, vaikka saikin matkan varrella hankittua itselleen ystäviä ja liittolaisia. Pelin käsikirjoituskin oli selkeästi parhaimmillaan, kun se käsitteli maailman historiaa ja taustoja laajemmin. Forbidden Westin kohdalla Guerrilla on kuitenkin panostanut henkilökohtaisempaan kerrontaan, ja siksi Aloyn vanhat kumppanit ja kolme uutta taistelutoveria ovat paljon vahvemmin läsnä tarinassa. Pelissä on panostettu entistä enemmän keskustelujen laatuun sekä dialogin tasolla että animaatiossa.
Parannukset näkyvät myös pelin kaupungeissa ja kylissä. Ne ovat nyt elävämpiä ja niiden asukkaat toimivat omien aikataulujensa mukaan kuin aidoissa kaupungeissa. Guerrilla on halunnut panostaa myös sivutehtäviin, jotka olivat ensimmäisen pelin heikko kohta. Nyt niistä luvataan sekä kiinnostavampia että kaikin puolin palkitsevampia.
Tasapainoisempi taistelu
Zero Dawn oli avoimen maailman peliksi enemmänkin taistelu- kuin tutkintapainotteinen, ja sen kohokohtia olivat kohtaamiset jättimäisten robottieläinten kanssa. Tuttujen koneiden lisäksi uudessa pelissä nähdään vino pino uusia robotteja, kuten megakokoinen metallikobra Slitherfang. Yllätyksenä ei tule, että Aloy saa Forbidden Westissä arsenaaliinsa myös runsaasti uusia aseita, joita voi parannella paljon monipuolisemmin kuin sarjan ensimmäisessä osassa.
Merkittävimmät parannukset näkyvät niissä taistelun osasissa, jotka olivat alkuperäispelissä heikompia, eli lähitaistelussa ja ihmisten pieksemisessä. Pelikuvan perusteella Aloyn lähitaisteluanimaatiot ovat aivan uudella tasolla ja taktiikat tasaveroisia ampumisen kanssa, kun ensimmäisessä osassa keihäs oli lähinnä vara-ase.
Lisäksi käytössä on ladattavia superhyökkäyksiä, joiden mittarit täyttyvät murjomalla vihollisten panssarit rikki tai osumalla herkkiin pisteisiin. Guerrilla toivoo pelaajan käyttävän lähi- ja kaukotaisteluhyökkäyksiä saumattomasti vuoron perään.
Kiipeile ja liidä
Zero Dawnin maailma oli iso ja kaunis, mutta Aloyn liikkuminen ja erityisesti kiipeily oli turhan rajoitettua. Kiipeillä kykeni ainoastaan keltaisella merkittyjä kiipeilypisteitä pitkin, joten etenemisreitit oli määritelty tiukasti etukäteen. Jatko-osassa inspiraatiota on otettu selkeästi Nintendon The Legend of Zelda: Breath of The Wildista, joka on vapaan kulkemisen mestariteos. Kiipeily ei edelleenkään ole aivan rajoittamatonta, mutta silti paljon, paljon vapaampaa ja luontevampaa. Aloyn Focus-apuväline paljastaa kätevästi kallioiden ja raunioiden kohdat, joihin sankari voi tarttua ja joita pitkin hyppiä.
Lisäksi käytössä on kaksi uutta työkalua pelkästään liikkumista varten. Pullcaster on ammuttava kiipeilykoukku, joka nopeuttaa kiipeämistä ja jota voi käyttää myös kesken taistelun. Kun haussa on esimerkiksi parempi ampumakulma, Aloy voi kiskaista itsensä ilmaan ja tykittää vihollisia yläpuolelta. Kun on päästävä nopeasti alas korkeilta paikoilta, käytössä on liitovarjon muodostava voimakenttä Shieldwing. Näitä työkaluja voi käyttää saumattomasti ristiin keskenään, ja koska pelin kartalla on nyt aiempaa enemmän kaikenlaista tutkittavaa ja tehtävää, uusille liikkumatavoille löytyy varmasti käyttöä.
Aloy kasvaa ja kehittyy
Forbidden Westin tarinassa Aloy on aiempaa kokeneempi soturi, jolla on entistä kovempi paine todistaa kykynsä uuden uhan edessä. Siksi on hyvä, että parannuksia saadaan myös roolipelimekaniikkoihin. Zero Dawnissa Aloy kehittyi hankkimalla kykyjä kolmesta eri kykypuusta, joita saatiin yksi lisää Frozen Wilds -laajennuksen myötä. Lisäksi aseita ja haarniskoja sai paranneltua hyvin yksinkertaisin tavoin.
Forbidden Westissä Aloyn käytössä on kuusi uutta kykypuuta, jonka kautta avataan myös uudet Valor Surge -superkyvyt. Lisäksi kykyjen parantelu on yhdistelty käytössä olevaan vaatetukseen. Eri haarniskamallit antavat lisäkykyjä tai parannuksia tiettyihin taitoihin, mikä rohkaisee pukeutumaan tilanteen mukaan.
Lisäksi aseiden ja haarniskojen parantelu on nyt monipuolisempaa. Jokaista asetta tai haarniskaa voi parannella kolmesta viiteen kertaan, mikä avaa käyttöön parempia bonuksia. Kaikki tämä rohkaisee pelaajaa entistä enemmän kehittämään itselleen sopivan taistelutyylin ja samalla tutkimaan maailmaa parempien varusteiden toivossa.
Oikeanlaista jatkoa?
Guerrilla lupailee kovia, mutta pelistä on saatu jo runsaasti ennakkokuvaa, jonka perusteella lupaukset eivät ole tyhjää puhetta. Forbidden West vaikuttaa kaikkien ennusmerkkien perusteella juuri siltä, millainen hyvän jatko-osan kuuluu olla. Se sisältää kaikki tutut ja rakastetut elementit ensimmäisestä pelistä, mutta sarjan kehittäjät ovat myös kuunnelleet palautetta ja panostaneet erityisesti niihin osa-alueisiin, joissa oli selkeimmin parantamisen varaa. Muutokset tuntuvat tähtäävän erityisesti siihen, että Forbidden West olisi parempi, elävämpi ja kiinnostavampi juuri avoimen maailman pelinä, jossa tutkiminen ja seikkailu nousevat tasavertaisina jo valmiiksi hyvän taistelun rinnalle.
Lopullinen tuomio päästään antamaan 18. helmikuuta, kun Horizon Forbidden West ilmestyy PlayStation 4:lle ja 5:lle.