SSX

Pitkän tauon jälkeen paluun tekevä SSX jatkaa pääpiirteittäin sarjan tutulla linjalla ja on varsin vauhdikas ja näyttävä lumilautailupeli. Tällä kertaa pelaajan tehtävänä on taistella lumilautailumaailman herruudesta valloittamalla maailman yhdeksän haastavinta vuoristoa ensimmäisenä.

29.2.2012 23:45

Tekijä: EA Canada
Julkaisija: EA Sports
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: PlayStation 3, Xbox 360
Moninpeli: Kyllä
Samalla koneella: Ei
Verkossa: 1

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Pitkän tauon jälkeen paluun tekevä SSX jatkaa pääpiirteittäin sarjan tutulla linjalla ja on varsin vauhdikas ja näyttävä lumilautailupeli. Tällä kertaa pelaajan tehtävänä on taistella lumilautailumaailman herruudesta valloittamalla maailman yhdeksän haastavinta vuoristoa ensimmäisenä. Pelaajan ohjaaman Team SSX:n haastajana on tiimistä loikannut Griff. Team SSX:ssä on mukana vanhoja tuttuja sarjan aiemmista peleistä ja lisäksi myös muutama uusi hahmo. Uratilassa pelataan vuorotellen jokaisella hahmolla, ja uuden hahmon avattuaan sillä voi pelata myös muissa pelimuodoissa. Suuria eroja hahmojen välillä ei tunnu olevan, vaikka osan pitäisikin teoriassa olla parempia esimerkiksi tempuissa tai nopeudessa.

Ensimmäisten trailereiden tummanpuhuva tyyli on muuttunut valmiissa pelissä hiukan värikkäämmäksi ja valoisammaksi. Aivan SSX Trickyn väriloistoon ei kuitenkaan ylletä, ja muutenkin painotus on temppuilun sijaan ehkä hiukan enemmän selviytymisessä ja kisailussa. Jokaisella eri vuoristolla on nimittäin omat haasteensa, jotka vaihtelevat perinteisistä lumivyöryistä ja jäisestä maastosta aina sakeaan sumuun ja kylmyyteen. Haasteista selvitään käyttämällä kunkin hahmon erikoisvarustetta, kuten liitopukua, happitankkia tai suojapukua.

Uratilassa edetäkseen pelaajan täytyy valloittaa kunkin vuoriston haaste selviytymällä äärimmäisestä reitistä. Osa haasteista on melko helppoja, mutta paikoin vastaan tulee myös turhauttavia kisoja, joita joutuu yrittämään useaan kertaan ennen oikean reitin löytymistä. Onneksi mukana on myös uusista autopeleistä tuttu mahdollisuus kelata aikaa taaksepäin. Taaksepäin kelaamalla tosin menettää keräämänsä pistekombon ja muut kisailijat jatkavat matkaansa eteenpäin.

Villiä temppuilua

Uusin SSX jatkaa sarjan tutulla linjalla ja pistää vielä varsinkin temppujen osalta överimmäksi kuin aiemmin. Hahmot pyörivät melkoisen villisti, ja realismin rippeetkin on heitetty romukoppaan. Vauhdin tuntu on loistavasti toteutettu, ja peli pyörii äärimmäisen sulavasti etenkin animaatioiden osalta. Ilmalennot ovat entistäkin massiivisempia, ja vuorilta löytyy runsaasti erilaisia reittivaihtoehtoja, joita pitkin edetä. Ainoastaan kunkin vuoriston omissa haasteissa reitti on usein hiukan rajatumpi tai haastavampi.

Yhdeksän eri vuoristoa eroavat toisistaan sopivasti. Esimerkiksi Siperian vuorilla tulee vastaan teollisuuslaitoksia, Alpeilla vuoristokyliä ja Kalliovuorilla sankkoja metsiä. Mukaan mahtuu myös pari täysin muista poikkeavaa ympäristöä. Etelämantereen vuoristot ovat lähes kokonaan runsaan jäätikön peittämiä, kun taas Kilimanjarolla lautaillaan kallioiden sisällä laavakenttien yllä. Jokaisesta vuoristosta löytyy muutamia erilaisia reittejä, joissa kilpaillaan tutuissa pelimuodoissa. Mukana on niin temppuilua kuin kisailuakin, mutta esimerkiksi turnauksia ei pelissä ole. Tämä on hiukan harmittavaa, sillä varsinkin uratilan loppupuolelle olisi toivonut lisää vaihtelua. Vaihtelun puutetta korostaa myös se, että kunkin vuoriston eri reitit sisältävät osittain samoja osuuksia.

Mukana on useita erilaisia ohjausvaihtoehtoja. Oletuksena temppuja tehdään oikean sauvan erilaisilla liikkeillä, mutta mukana on myös näppäin- ja liipaisinvaihtoehdot niitä kaipaaville. Grindaaminen hoituu nykyään helposti yhtä liipaisinta pohjassa pitämällä, ja hahmo myös hakeutuu lähellä oleville kaiteille liipaisimen avulla. Tämä vaatii hiukan harjoittelua, sillä ominaisuus toimii myös ilmalentojen aikana.

Verkossa riittää haasteita

Yksinpeli on koluttu melko nopeasti läpi, mutta pelin pääpaino tuntuukin olevan verkkopelaamisessa. Moninpeliominaisuudet on toteutettu melko omaperäisellä tavalla. Varsinaista yhtäaikaista moninpeliä ei mukana ole, vaan pelaaja kisaa aina pelkästään muiden pelaajien haamuja vastaan. Tämä on hiukan harmittavaa, mutta toisaalta mahdollistaa samalla myös paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia.

Need For Speedin Autolog-palvelun tyylinen Ridernet on tärkeä osa peliä ja integroitu lähes joka paikkaan. Kavereiden tekemiset näkyvät erilaisina haasteina, ja lähes kaikissa kisoissa voi ottaa mittaa paremmuudesta uratilan ulkopuolella. Haamujen avulla kavereiden kanssa voi siis kisailla silloinkin, kun he eivät ole linjoilla, ja omat suoritukset myös keräävät rahaa kavereiden kisaillessa niitä vastaan. Vuorille voi lisäksi kätkeä geotageja muiden löydettäväksi, ja jos oma tagi pysyy löytämättömänä tarpeeksi pitkään, kasvaa palkintopotti entisestään.

Verkkopuolella on valtavat määrät erilaisia haasteita, joista saa myös mukavasti palkintoja. Osassa vaihtuvista haasteista on myös erillinen osallistumismaksu mutta täten myös suurempi palkintopotti. Haasteita voi myös luoda itse, jolloin voi säätää esimerkiksi palkintopottia, osallistumismaksua ja sallittuja varusteita. Harmittavasti itse kisan reittejä ei voi muokata itse, vaan kisat täytyy käydä ennalta määrätyillä reiteillä. Mukana on myös pientä hahmonkehitystä, ja tienatuilla rahoilla voi ostaa hahmoille uusia ja parempia lautoja ja varusteita sekä kertakäyttöisiä tavaroita, jotka parantavat kykyjä yhden laskun ajaksi.

SSX on onnistunut paluu sarjan juurille. Se yhdistelee sopivasti uutta ja vanhaa onnistuneilla verkko-ominaisuuksillaan ollen samalla myös uskollinen sarjan tutulle tyylille. Vauhtia, vaarallisia tilanteita ja huikeita temppuja on mukana entistä enemmän, mutta erilaisia pelimuotoja ja kisoja olisi voinut olla mukana hiukan lisääkin.

8/10