Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun 2020 numerossa 210-211.

Voiko katastrofista ryhdistäytyä?

Täysin ansaitusti kriitikoiden, laajemman pelaavan yleisön ja pelisarjan fanien maan rakoon polkema Fallout 76 on luonut mustelmaisen nahkansa, mikäli tuotostaan lokakasasta lapioivan pelijätti Bethesdan julistusta on uskominen. Tämä uusi alku kristallisoituu kaikille pelin omistajille ilmaisessa Wastelanders-lisäosassa, joka tuo Appalakkien vuoristoseudulle kauan kaivattua tekoälyelämää ja kokonaan uuden tehtäväkokonaisuuden.

Wastelandersista huomaa nopeasti, että se on kohdistettu nimenomaisesti pelin aloittaville hahmoille ja kovasti kaivatuille uusille pelaajille. Paradoksaalisesti tarinasta saa kuitenkin eniten irti, jos matkaan lähtee vanhalla, kymmeniä kokemustasoja kerryttäneellä hahmolla, jonka karisma, fyysinen voima ja havainnointikyky avaavat keskustelujen lukitut vaihtoehdot esiin.

Apuja sentään viskotaan pelaajan syliin hämmentävällä tahdilla, ja pelin julkaisuun verrattuna hahmon kantaman varustuksen taso sekä valmistettavien hyödykkeiden rakennusaapisen sivut täyttyvät todellista pikavauhtia. Suurin muutos ovat kuitenkin Fallout-sarjan tapaan erikoisella huumorintajulla ryyditetyt tekoälytoverit ja sivuhahmot, joiden jorinoita jaksaa seurata aivan mukiinmenevän käsikirjoituksen ansiosta.

Fallout 76: Wastelanders -arvostelu

Lisäosan juonikuvio aloitetaan Vault 76 -bunkkerin kupeesta, jonne on ilmaantunut innokkaita uudisraivaajia. Appalakkien ydinkraatterien täplittämille tienoille on huhujen mukaan piilotettu runsain määrin aarteita, joiden vuoksi alueelle on muodostunut kuin taikaiskusta tusinoittain erikokoisia yhteisöjä. Tekoälyn kansoittamaa maaseutua voi kuitenkin edelleen tutkia täysin vapaasti, eikä keskustelun aikana intohimoisesti omaa peltoaan varjeleva maajussi pane tikkuakaan ristiin omaisuutensa puolustamiseksi. Ilmekään ei värähdä, mikäli pelaaja poimii jokaisen mutfruitin tai penkoo kaikki varustearkut puhtaaksi.

Kirkassilmäisten uudisasukkaiden ja hieman aggressiivisemmalla asenteella liikkuvien rosvojoukkojen lukuun on mahdollista suorittaa tusinan verran pitkähköjä juonitehtäviä. Ne sijoittuvat valitettavasti hyvin tuttuihin maisemiin, mikäli peliä on pelannut jo muutaman kymmenen kokemustason verran julkaisun jälkeen. Hyvänä puolena tehtäviä pystyi suorittamaan jo kertaalleen löydetyille maamerkeille pikamatkustamalla. Tarina on hyvin perusvarmaa suorittamista, mutta se päättyy yhtä yllättäen kuin alkoikin. Kokonaisuus tuntui lopulta kokemisen arvoiselta, varsinkin kun lisähintaa pelailulle ei tule.

Vaikeustaso on pelin veteraanille helppo, joskin useimmat välienselvittelyt on mahdollista purkaa puhumalla, mikä lämmitti omaa roolipelisydäntäni. Suurin osa merkityksellisistä tapahtumista ja keskusteluista sijoittuu kullekin pelaajalle tai isommalle ryhmälle instanssoituihin sisätiloihin, joten Wastelandersin tarina ei pääse elävöittämään etappien väliin jäävää autiota maaseutua.

Fallout 76: Wastelanders -arvostelu

Teknisiä murheita ilmenee edelleen erityisesti tekstuurien häiritsevänä väreilynä ja ruudunpäivityksen epätasaisuutena. Suurimmat ongelmat ovat omasta mielestäni edelleen itseään toistavissa tehtävärakenteissa ja täyteen ahdetun varustevalikon selailun, esineiden käytön, syömisen, juomisen ja uusien esineiden tutkimisen tylsistyttävässä hitaudessa. Eikä edes akuuttien korjattavien asioiden lista pääty tähän, vaan kyseessä on vasta johdanto.

Wastelandersin jälkeen voin sentään suositella Fallout 76:ta siitä kiinnostuneille uusille pelaajille, mutta korkeintaan vitosen alennushintaan. Kyseessä ei ole enää sama summa ajanhukkaa ja kamaluutta kuin julkaisussa. Sen kokeneille ja monet pettymykset kärsineille veteraaneille paluumatkaa voi miettiä varauksin, jos peli yhä löytyy omasta kirjastosta. Fallout 76 on kiistatta parhaassa kunnossaan juuri nyt.

5/10
KehittäjäBethesda
JulkaisijaBethesda
Pegi-ikärajatK-18
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa