Cris Tales-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 225. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Raastavaa kauneutta

Kolumbiasta maailmalle pompahtanut Cris Tales on jälleen yksi rakkaudenosoitus klassisille japanilaisroolipeleille. Siitä on haluttu muistuttaa aina markkinointimateriaalissa asti, mutta totuus on, että se on heinäkuussa ilmestyneen indiejulkaisun vähiten kiinnostava piirre. Peli herättää välittömästi huomiota värikylläisellä ja terävällä taidetyylillä, jonka alta paljastuu kiehtova aikamatkustuspeli, kunhan se pääsee hiljalleen vauhtiin.

Cris Tales kertoo tarinan orpotyttö Crisbellista, jonka kotikylä joutuu hyökkäyksen kohteeksi julman keisarinnan maailmanvalloitushankkeiden takia. Kaiken sekasorron keskellä tyttö saa haltuunsa aikamaagin voimat, jotka auttavat häntä kamppailemaan valloittajia vastaan ja ymmärtämään paremmin ympärillään vellovia ajan kulun mahdollisuuksia.

Cris Tales -arvostelu

Aikamagia on samanaikaisesti sekä tyylikäs visuaalinen temppu että taktikoinnille persoja aivoja kutitteleva hauska pelillinen lisä. Pelimaailmaa tutkiessaan pelaaja näkee samanaikaisesti eri alueiden menneen, nykyisen ja tulevan muodon, jotka voivat kehittyä matkan varrella tehtävien asioiden kautta. Kolmeen osaan jaettu ruutu toimii nätisti yhteen pelin visuaalisen ilmeen kanssa ja saa kokemuksen tuntumaan pelattavalta lasimaalaukselta vaikuttamatta missään vaiheessa turhalta kikkailulta.

Alueilla liikuttaessa menneisyyden ja tulevaisuuden kanssa voi vuorovaikuttaa kevyesti kuuntelemalla esimerkiksi eri aikoina käytäviä keskusteluja. Lisäksi eri ajoista voi käydä anastamassa hyötyesineitä pulmatilanteiden ratkaisuun. Aikakikkailu pääsee eniten omilleen kuitenkin vuoropohjaisissa taisteluissa, joissa Crisbell voi lähettää vihollisia joko menneisyyteen tai tulevaisuuteen niiden sijainnin perusteella. Ajan muutos voi voimistaa tai heikentää vastustajia, ja esimerkiksi myrkytetty vihollinen kärsii välittömästi yhdellä vuorolla kaiken myrkkyvahinkonsa, kun tämän siirtää nykyhetkestä tulevaisuuteen. Mekaniikka esitteleekin kokonaisen joukon hauskoja strategisia mahdollisuuksia, jotka saavat näkemään perinteisen vuoropohjaisen toiminnan uudessa valossa.

Cris Tales -arvostelu

Valitettavasti käy nopeasti selväksi, että Cris Talesin takana on pieni ja paikoin myös kokematon kehitystiimi. Se näkyy ennen kaikkea monissa hiomattomissa yksityiskohdissa. Valikoita on epämukava käyttää, sillä pelillä on vaikeuksia sitoa napinpainalluksia ja ruudulla tapahtuvia asioita yhteen informatiivisin ääni- tai grafiikkaefektein. Pelimaailmassa liikkuminen ja taistelujen eteneminen on sekin pidemmän päälle puuduttavan verkkaista, ja tarinankerronta kärsii yleisestä kömpelyydestä.

Sivutehtävien käsittelykin voisi olla selkeämpää. Periaatteessa on hauskaa, että ylimääräisten aktiviteettien suorittaminen avaa mahdollisuuksia tehdä tarinan kannalta parempia päätöksiä, mutta suorittamisen tai ohittamisen merkitystä ei tehdä pelaajalle selväksi. Jo muutaman tunnin sisällä saattaa ruveta harmittamaan, että asioita on tullut ohitettua, koska peliä ei sattunut pelaamaan juuri kehittäjien kaavailemaan tahtiin.

Kaikesta kauneudestaan huolimatta Cris Tales onkin todella kolkko peli. Se on täynnä innostavia ideoita ja hienoa nähtävää, mutta pelaaminen ei vain ole niin hauskaa kuin pitäisi.

6/10
JulkaisijaModus Games
PeligenretRoolipeli
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätVäkivalta