Arvostelussa Diablo IV

Arvostelussa Diablo IV. Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesäkuun 2023 numerossa 246.

13.2.2024 14:25

Arvostelussa Diablo IV. Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden kesäkuun 2023 numerossa 246, ja se on nyt julkaistu päivittämään Pelaaja.fin arvosteluarkistoja.

Paras Diablo ikinä?

Diablo-pelisarja on ollut osallisena monessa murroksessa elinkaarensa varrella. Vuonna 1997 julkaistu Diablo loi toimintaroolipelien lajityypin ja vakiinnutti samalla värikoodatut varusteet, eli lootit, osaksi videopelaamisen vakiokalustoa.

Vielä nykypäivänäkin suosiota nauttiva Diablo II oli taas verkkopelaamisen uranuurtaja, jonka suosio on ylläpitänyt pelaajakuntaa yli kahden vuosikymmenen ajan. Piintyneiden pc-pelaajien suosikkisarjan kolmas osa julkaistiin ensin vain tietokoneille, mutta vuosien varrella pelimarkkinat olivat kehittyneet siihen pisteeseen, että Diablo III voitiin tuoda myös pelikonsoleille. Viime vuonna saapunut Diablo Immortal sovitti pelisarjan puhelimille ja loi rahastusmallillaan kauhukuvia sarjan tulevaisuudesta.

Blizzard Entertainmentin pelisarjalta on siis totuttu odottamaan suuria tekoja lajityypin saralla. Niinpä neljännen osan julkaisua edeltävät vuodet vietettiinkin peliyhteisössä kyselevin tunnelmin: millaisen suunnan Diablo IV oikein ottaa nykyajan pelimarkkinoilla?

Arvostelussa Diablo IV

Diablo IV:n omena ei ole pudonnut kauas puusta. Pelisarjan perinteiden mukaisesti myös neljännessä osassa helvetin ja taivaan voimat ottavat yhteen. Tällä kertaa helvetin kaaosta edustaa demoni Lilith, joka palaa vankeudestaan taittamaan peistä enkeli Inariuksen kanssa. Lilithillä ja Inariuksella on historiaa, sillä he ovat luoneet ihmisten kansoittaman Sanctuaryn maailman epäpyhän salaliittonsa kautta. Odotetusti demonin ja enkelin liitto osoittautui kestämättömäksi Lilithin petettyä Inariuksen vallanhimoissaan ja Inariuksen teljettyä Lilithin loputtomaan tyhjyyteen kidutuksen kera. Isin ja äidin välit ovat siis ymmärrettävästi hieman tulehtuneet.

Pelaaja putoaa rooliinsa loputtomassa kähinässä vaeltamalla Fractured Peaksin lumisille vuorille, missä hän joutuu kosketuksiin paikallisen väestön kanssa. Veriuhrit ja häpäistyt kirkot kertovat, ettei kylässä ole kaikki ihan tavallisella tolalla. Hahmo huomaa myös näkevänsä näkyjä, jotka johdattelevat hänet Sanctuaryn kamaralle palanneen Lilithin jäljille. Ihmiskuntaa viedään taas, eikä sankarille jää muita vaihtoehtoja kuin raivata tiensä helvetin voimien läpi pelastamaan maailmaa.

Blizzard Entertainment osoittaa Diablo IV:ssä kasvuaan tarinankertojana. Tarinan isot hetket esitetään hienoilla elokuvamaisilla välianimaatioilla, mutta tällä kertaa kerrontaa tuetaan myös pienemmillä säväyksillä. Etenkin tarinatehtävien avainhetkiä höystetään kamera-ajoilla ja kohtauksilla, joissa pelaajahahmo esiintyy koko komeudessaan helvetin voimia lahtaamalla ansaitun varustuksensa kanssa.

Varustuksen ansaitseminen onkin edelleen avainasemassa Diablo IV:ssä. Pelin ydin koostuu totutusti jatkuvista kohtaamisista massiivisten vihollislaumojen kanssa, ja suurimmat palkinnot saadaan suurimpien pahisten päihittämisestä. Taisteluiden tauotessa tantere tulvii tavaraa, jonka värikoodit kertovat taistelumenestyksestä. Valkoisen ja sinisen varustuksen voi jättää omaan arvoonsa, mutta oranssit herättävät hampaisiin asti aseistautuneen soturinkin kiinnostuksen.

Arvostelussa Diablo IV

Kerätyn varustuksen ohella hahmon taistelukykyä voi kehittää uusien mekanismien kautta. Aikansa elänyt tunika tai kirves saa uuden elon sepän käsissä, kunhan taskuista löytyy rahaa ja materiaaleja, joita voi löytää pelimaailman kolkista tai vanhoja varusteita tuhoamalla. Varusteisiin voi myös lisätä hahmon kykyjä parantavia ominaisuuksia, joita voi avata käyttöönsä sivutehtäviä suorittamalla tai purkamalla ne legendaarisista esineistä.

Vaikka taistelukyvyn parantaminen on itsessään palkitsevaa, ei pelkkä numeroiden kasvattaminen ole mitään ilman viholliskosketusta. Sanctuary pullisteleekin paikkoja, joista voi löytää uusia haasteita torpattavaksi. Vaikka pyrinkin painottamaan etenemistäni tarinatehtäviin, huomasin tämän tästä ajautuneeni siivoamaan kellareita tai keskeyttämään uhrijuhlia minikartalle ilmestyvien ikonien johdattelemana. Diablo IV tietää, kuinka pelaaja johdatellaan pois raiteilta.

Keinot eivät kuitenkaan toimisi, ellei taisteleminen olisi mielekästä. Ja se on ehkä parasta Diabloa tähän mennessä. Toiminta asettuu tuttuihin raameihin, mutta neljäs osa soveltaa mekanismeja uudella tavalla. Taistelut vaativat aiempaa enemmän liikkuvuutta. Etenkin pomotaistelut edellyttävät vihollisten hyökkäyssarjojen opettelua ja väistöjen sekä kykyjen oikea-aikaista käyttöä niiden perusteella.

Terveysputelit ovat kovassa käytössä, ja myös niiden toimintaa on jälleen uudistettu. Pelaajalla on käytössään rajallinen määrä parannusjuomia, jota saa lisää taisteluiden aikana vihollisista tippuvilla täydennyksillä. Pudotukset lisäävät uuden taktisen tason pomotaisteluihin, sillä pomojen terveyspalkki kertoo, milloin pelastusta tarjoavat juomat tippuvat tantereelle. Mekanismin voi kuvitella jakavan pelaajakuntaa, mutta omaan makuuni taktista pelaamista painottava järjestelmä on tähän mennessä Diablo-historian paras sovitus.

Diablo IV:n taistelumekanismit rakentuvat hahmoluokkien kykyjen varaan. Peli sisältää julkaisussaan viisi aiemmista osista tuttua hahmoluokkaa, jotka ovat lähinnä iteratiivisia uudistuksia. Kykyjärjestelmä toimii kuitenkin uudella tavalla. Hahmoluokkien kykypuut jakautuvat kuuteen osa-alueeseen, joista jokainen sisältää hyökkäykseen tai puolustukseen suunnattuja kykyjä. Periaatteessa pelaajat voivat rakentaa hahmonsa esimerkiksi pelkästään peruskykyjen varaan, mutta hahmojen tasapaino on rakennettu jokaisen puun osasen hyödyntämiselle tasapainoisesti.

Arvostelussa Diablo IV

Kaikki hahmot on suunniteltu toimimaan itsenäisesti, eli jokainen hahmoluokka barbaarista velhoon saa käyttöönsä sekä hyökkäystä että puolustusta painottavia kykyjä. Luokkien välinen ja sisäinen tasapaino on kuitenkin vielä hakusessa. Pelasin ison osan alkutaipaleesta tulivelhona, mutta päädyin kokeilun vuoksi resetoimaan kykypisteeni pientä maksua vastaan ja erikoistumalla jäätaikuuteen. Pelillinen ero oli kuin yöllä ja päivällä, sillä jäämaagini selvisi vaivattoman tuntuisesti vastuksesta kuin vastuksesta.

Yksin pelattaessa epätasapaino on lähinnä harmillinen sivuseikka. On kuitenkin huomioitava, että Diablo IV on rakennettu entistä enemmän verkkopelin varaan. Avoimen maailman pomotaisteluissa ja etenkin pelaajien välisissä yhteenotoissa suorituskyky on kaikki kaikessa. Blizzard varmasti hienosäätää metapeliä julkaisun jälkeen, mutta lopputuloksesta on mahdotonta sanoa tässä vaiheessa.

Sama koskee myös puitteita pelin ympärillä. Vuonna 2023 Diablo on suunniteltu palvelupeliksi, jonka sisältöä ja painopisteitä muutetaan kausittain. Kausisisältö ja lähinnä kosmetiikkaa tarjoavaksi lupaillut kausipassit ovat mahdollisuus, mutta myös uhka. Diablo Immortalin ansaintamalli osoitti, että Blizzardilla osataan painottaa rahan tekemistä pelikokemuksen laadun kustannuksella.

Toivoa sopii, että Diablo IV:n tapauksessa palautetta on kuunneltu. Kyseessä on aivan liian hyvä peli ahneudella pilattavaksi.

Jukka Moilanen

Lue lisää Pelaajan arvosteluja täältä.
Pelin virallinen kotisivu.

9/10
JulkaisualustatPS5, Win, XSX/S
Pegi-ikärajat18
Lisää luettavaa