Retrostelussa Quake II – muisteleeko joku tätä vielä lämmöllä?

Retrostelussa tällä viikolla Quake-jatko-osa!

25.2.2023 18:00

Kuten aiemmassa retrostelussa huomasimme, id Softwaren Quake oli aikanaan vallankumouksellinen peli. Pelien vallankumouksissa on se huono puoli, että niille täytyy ennemmin tai myöhemmin kehittää jatko-osia, jotta kapitalismin rattaat pyörivät sujuvasti. Joskus tämä on helppoa: lätkitään urheilupeliin vähän uusia ominaisuuksia, päivitetään pelaajalistat ajan tasalle ja ratsastetaan auringonlaskuun.

Toisin oli Quake II:n tapauksessa. Alkuperäisen Quaken kehitysjakso ei ollut sieltä helpoimmasta päästä ja peli tunnetusti haki muotoaan vielä hyvin myöhään. Alkujaan pelistä kaavailtiin moninpelattavaa avoimen maailman roolipeliä, mutta lopputulos olikin yksinpelattava 3D-räiskintä. Tämä ehkä kertonee jo jotain siitä, miten dramaattisesti visiot muuttuivat projektin aikana.

Kun oli aika lähteä kehittämään Quake II:ta, id:n tyypit olivatkin aika perustavanlaatuisen kysymyksen äärellä: millaista peliä me olemme edes kehittämässä?

Molempia Quakeja pelanneet tietävät, että pelien tarinoilla ja maailmoilla ei ole hirveästi yhtäläisyyksiä. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että Quake II ei ollut alkujaan edes Quake II, vaan vaihtelevasti “Lock & Load”, “Strogg” ja “Load”, eli kokonaan uusi peli. Yksi toisensa jälkeen id:n kehittäjät kuitenkin huomasivat, että kaikki hyvät nimet oli jo varattu ja lisäksi alkuperäinen Quake oli kuitenkin ollut tunnettu ja suosittu peli… joten mitä jos vain käytettäisiin sen nimeä ja tehtäisiin jotain aivan erilaista?

Quakejen välisenä aikana John Romero oli jo ehtinyt lähteä id Softwarelta ovet paukkuen, joten tiimi otti tilaisuudesta hyödyn irti. Alkuperäisen Quaken tarina ja maailma eivät olleet miellyttäneet monia Romeron ohella, ja kun mies ei ollut enää paikalla puolustamassa visiotaan, pöytä pyyhkäistiin kerralla puhtaaksi. Jatko-osaan haluttiin kyllä tarinaa, mutta ei mitään fantasian ja H.P. Lovecraftin risteytystä, vaan muukalaisia ja futuristista sotaa.

Quake II pelaa korttinsa pöytään jo heti käynnistyksen jälkeen kun pelaajaa ei suinkaan heitetä keskelle toimintaa, vaan katselemaan usean minuutin mittaista introvideota, jossa tulevaisuuden merijalkaväki tekee dramaattista ja kohtalokasta rantautumistaan muukalaisten planeetalle. Kehittäjät ovat selvästi ottaneet kaiken hyödyn irti päästyään vihdoin tekemään elokuvia, joten introon on lainattu vaikutteita kaikista mahdollisista tieteiselokuvista. Tulokset ovat vähän mitä sattuu, mutta ainakin kehittäjillä oli oletettavasti hauskaa!

Dramaattiset uudistukset eivät lopu suinkaan tähän, sillä pelkän kenttien läpi juoksemisen sijaan myös tehtäviin on yritetty tunkea mukaan tarinaa. Pelaajalla on selkeitä tavoitteita, jotka kieltämättä yleensä ovat vain “juokse kentän läpi” eri tavalla kirjoitettuna, mutta yritystä on selvästi ollut! Äänimaailmassa kuullaan myös radioviestejä muilta planeetalle hyökkääviltä mariineilta, joskin nämäkin ovat enimmäkseen muutamia uudelleen ja uudelleen toistuvia “ne jyrää meitin!” -tason huutoja.

Nopeasti onkin aika selvää, että vaikka id halusi peliin tarinaa, pyrkimys ei onnistunut. Ei kukaan pelaa Quake II:ta sen tarinan takia ja tuskin monikaan sitä aikanaan pelannut edes muistaa, että siinä oli sellaista.

Id Softwaren perinteiseen tyyliin Quake II oli ennen kaikkea yksi suuri myyntiesite John Carmackin kehittämälle pelimoottorille. Moottori otti hyödyn irti vielä kohtalaisen tuoreista 3D-kiihdyttimistä, joiden avulla esimerkiksi pyöreiltä vaikuttavat pinnat ja dynaamiset valot onnistuivat paljon paremmin kuin aiemmissa moottoreissa. Kun tällaiset mahdollisuudet kerran on moottoriin tehty, niin niitähän sitten myös käytetään! Jälkikäteen on miltei koomista katsella, miten yksittäiset luoditkin valaisevat kentän läpi lentäessään ympäristöään kuin värikkäät soihdut, mutta olihan tämä aikanaan melkoisen komeaa katsottavaa.

Itse räiskintä toimii myös hyvin, joskin Quake II:n kenttäsuunnittelu on jopa aikaisekseen todella yksinkertaista ja vähän tylsää. Ei olekaan ihme, että peli keräsi huomiota nimenomaan moninpelinä ja tästä on id Softwarelle nostettava hattua. Perinteiseen tyyliinsä tiimi julkaisi pelin lähdekoodin sen kylkiäisenä, jotta fanit pystyivät kehittämään siihen omia modejaan. Ei mennytkään aikaakaan ennen kuin uusia kenttiä, hahmomalleja ja jopa uusia pelitiloja oli saatavilla yllin kyllin. Tämä olikin varmasti suuri syy sille, miksi peli oli niin pitkäikäinen, samoin kuin se, että id oli panostanut kunnolla nettikoodin optimointiin. Nin uskomatonta kuin se onkin nykyperspektiivistä, aikanaan tämä ei ollut mitenkään taattu juttu.

Tämä teki pelaajien ohella vaikutuksen myös muihin pelinkehittäjiin, joten Quake II:n pelimoottori olikin todella suosittu ja yleinen vuosituhannen vaihteen räiskintäpeliprojekteissa ja vielä paljon myöhemminkin: viimeisin muokattua Quake II -peliä käyttänyt teos julkaistiin vuonna 2017!

Komea ja pitkäikäinen pelimoottori, menestynyt moninpeli ja aktiivinen modausskene. Tässäkö on Quake II:n perintö? No, aika tarkkaan kyllä. Rehellisesti sanoen peli on tavallaan väliinputoaja. Alkuperäinen Quake oli pioneeri, Quake III taas puhtaasti moninpeliksi kehitetty ja valtavan suosion saanut oman aikansa airut. Quake II sai kyllä aikanaan paljon huomiota ja hyvän vastaanoton, mutta kuinka moni meistä muistelee sitä suurella lämmöllä ja kaipuulla vielä nykyään?

Vai olenko nyt aivan kujalla? Onko Quake II teidän mielestänne ajaton klassikko? 

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Lisää luettavaa