Ready At Dawnin perustaja kertoo, miksi PS4:n The Order: 1886 -toimintaseikkailu ei saanut koskaan jatko-osaa

Mikäli The Order 1886:n jatkolle olisi annettu lupa, kakkososa olisi nähty mahdollisesti vuonna 2018.

11.2.2025 17:31

Viime vuonna suljetun Ready At Dawnin toinen perustaja Andrea Pessino on kertonut studion yrityksestä kehittää jatko-osa The Order: 1886 -toimintaseikkailulle. Vuonna 2015 yksinoikeudella PS4:lle julkaistu ja visuaalisesti häikäissyt peli sai yleisesti peliarvostelijoilta haalean vastaanoton.

Ready At Dawn oli ennen The Order: 1886 -teosta tehnyt yhteistyötä Sonyn kanssa monissa hyvin vastaanotetuissa PSP-peleissä.

Esimerkiksi vuonna 2006 julkaistun Daxterin keskiarvo on 85 ja God of War: Chains of Olympuksen 91 pistettä sadasta peliarvosteluiden keskiarvoja kokoavalla Metacritic-sivustolla. The Order: 1886 sen sijaan on kerännyt Metacritic-sivustolla vain 63 pistettä. Pelaajassa teos sai sen sijaan varsin myönteisen 7/10-arvosanan.

Pessino kertoo Minnmaxille antamassaan haastattelussa pelin menestyneen ”paljon paremmin” Sonyn sisäisissä testiarvioissa. Hänen mukaansa kriittinen vastaanotto ratkaisi jatko-osan kohtalon myyntien sijaan.

– Olen varma, että jos arvosanat olisivat olleet edes muutaman pisteen 70:n paremmalla puolella, olisimme saaneet Sonylta luvan tehdä jatko-osan, Pessino harmittelee.

Pelin kerrotaan saaneen sisäisissä arvioissa keskimäärin hieman yli 70 pisteitä. Sony oli kuitenkin jo päättänyt julkaisupäivän, joka ei ollut neuvoteltavissa lisähiomisen kannalta.

Studio teki Pessinon mukaan parhaansa pelin viimeistelyn kanssa annetussa aikataulussa. Keskeinen ongelma kuitenkin oli, että sisältöä jouduttiin leikkaamaan kiireen vuoksi.

– Paljon hienovaraisia tarinallisia kohtauksia menetettiin, koska sisältöä karsittiin rankasti. Monet interaktiivisiksi suunnitellut osiot muuttuivat pelkäksi elokuvaksi, Pessino kertoo.

Hänen mukaansa lisäkehitysaikaa olisi tarvittu, jotta pelin olisi saatu vastaamaan tiimin tavoitteita.

– Olisimme tarvinneet ainakin vielä yhden lisävuoden. Emme saaneet sitä, joten lopputuloksena oli vain sisällön leikkaamista, Pessino toteaa.

Pessino sanoo, että jatko-osa olisi voitu julkaista realistisesti vuonna 2018, ja siinä olisi ollut mukana moninpeli. Hän ei vahvista, mihin aikaan peli olisi sijoittunut. Pessino kuitenkin torjuu faniteorian, jonka mukaan tarina olisi tapahtunut vuonna 1986.

Ready At Dawn kehitti The Order: 1886:n jälkeen VR-pelejä, kuten Lone Echon ja Echo Arenan, ennen kuin Meta osti studion vuonna 2020. Oculus-brändin alla toiminut studio suljettiin viime vuonna.

Lue myös: Facebook osti itselleen The Order: 1886 -studio Ready at Dawnin

YouTube video

Lähde: Video Games Chronicle

Kaiken pelaamiseen ja muuhunkin löydät vpd.fi-kaupasta.

Lue myös: Resident Evil -pelien uusioversiot vaikuttavat saavan jatkoa – kauhuklassikko sai uuden ikärajaluokituksen nykykonsoleille

Lue myös: Star Wars Outlaws sai uuden pelikokemusta parantavan päivityksen: tällaisia uudistuksia tuore päivitys tuo mukanaan

Lue myös: Entinen PlayStation-pomo kertoo, miksi Raymanin luojan kunnianhimoisen avoimen maailman WiLD-pelin kehitys lopetettiin