Konamille tarjottiin Matrix-peliprojektia, jonka yhtiö hylkäsi – Hideo Kojiman mukaan hänelle ei koskaan kerrottu mahdollisuudesta

Pelisuunnittelijaveteraani Hideo Kojiman mukaan yhteistyö olisi voitu kenties saada toimimaan, mikäli hän olisi ollut tietoinen asiasta.

5.11.2025 12:31

Hideo Kojima on paljastanut, ettei pelisuunnittelijaveteraani tiennyt, että hänelle oli tarjottu mahdollisuutta tehdä The Matrix -elokuvaan perustuva peli.

Lue myös: Hideo Kojima jakoi ilmaisia Death Stranding 2 -nenäliinoja markkinoidakseen peliä – ihmiset kuitenkin kiersivät hänet kaukaa

Lue myös: Tällainen on Death Stranding -animaatioelokuva

Konami Digital Entertainmentin entinen lisensointivaratoimitusjohtaja Christopher Bergstresser kertoi hiljattain Time Extension -julkaisulle, että Matrix-filmien ohjaajina tunnetut Wachowskin sisarukset Lilly ja Lana Wachowski ehdottivat aikoinaan, että Kojima tekisi pelin The Matrix -elokuvaan keskittyen.

Kojima kuitenkin kertoo nyt somepalvelu X:n julkaisussaan, ettei hän tiennyt kyseisen ehdotuksen koskaan tapahtuneen.

– Olin yllättynyt nähdessäni sosiaalisessa mediassa, että Wachowskin sisarukset olivat ”tarjonneet minulle Matrix-peliprojektia” vuonna 1999. Näiden 26 vuoden aikana kukaan ei koskaan kertonut minulle, että tällaista keskustelua olisi käyty, Kojima ihmettelee.

Kojiman mukaan hän ja Wachowskit lähettelivät sähköposteja, koska he olivat ”toistensa faneja”, ja he tapasivat kolme kertaa, kun The Matrix julkaistiin Japanissa. Yksi kyseisistä kerroista oli, kun Wachowskit kutsuttiin Konamin pääkonttoriin.

– Kun saavuin pääkonttoriin, tapaaminen osaston johtajan, herra Kitauen, kanssa oli juuri päättynyt, Kojima muistelee.

Kojima oli ”kyseiseen aikaan hyvin kiireinen Metal Gear Solid 2:n parissa, eikä olisi pystynyt hyväksymään heti tarjousta”. Kojima kuitenkin toteaa, että jos hän olisi tiennyt asiasta, ”yhteistyö olisi ehkä saatu toimimaan”.

Shiny Entertainment kehitti lopulta vuonna 2003 PS2:lle, Xboxille, GameCubelle ja PC:lle ilmestyneen Enter the Matrix -pelin. Vaikka peli ei saanut hyviä arvosteluja, teos myi ensimmäisen vuoden aikana viisi miljoonaa kappaletta ja sisälsi yli tunnin verran uutta materiaalia, jonka Wachowskit kirjoittivat ja ohjasivat.

Vuonna 2005 julkaistiin myös PS2:lle, Xboxille ja PC:lle saapunut The Matrix: Path of Neo sekä PC:lle ilmestynyt The Matrix Online -nettipeli.

Lähde: Hideo Kojima, GamesRadar, Time Extension, Video Games Chronicle

Lue myös: PS2:n ilmestymisestä on kulunut tänä vuonna 25 vuotta – nämä ovat 20 klassikkokonsolin myydyintä peliä Yhdysvalloissa

Lue myös: Metal Gear Solid Delta: Snake Eaterin odotettu verkkopelitila julkaistiin ilmaisena päivityksenä

Lue myös: Uusi avoimen maailman toimintaroolipeli Project Tal julkistettiin PC:lle ja konsoleille – tuore traileri esittelee Etelä-Korean mytologiaan pohjautuvaa kokemusta