Xbox-johtaja vihjaa Microsoftin jakavan ensi vuonna ”paljon jännittäviä asioita” Xboxin tulevaisuudesta

Xboxilla aiotaan säästää yllätyksiä ensi vuonna koittavaa alkuperäiskonsolin 25-vuotisjuhlaa silmällä pitäen.

17.12.2025 18:09

Alkuperäinen Xbox-konsoli täyttää ensi vuonna 25 vuotta. Microsoftin Xbox-osasto aikookin juhlia ”konsolin mahtavaa perintöä, mutta myös määritellä tulevaisuuden, johon Xbox-ekosysteemi on matkalla”.

Xboxin seuraavan sukupolven kehityksestä vastaava varajohtaja Jason Ronald kommentoi aihetta hiljattain BBC Newsin haastattelussa. Ronald puhuu haastattelussa myös klassisista Xbox-peleistä, joita voi pelata Xbox Game Pass -palvelun kautta, ja sanoo yhtiön kokevan niistä ”vastuuta”.

– Mahtavat pelit ovat ajattomia. Emme tunne pelkästään tarvetta, vaan myös vastuuta säilyttää menneisyyden pelejä ja mahdollistaa niiden pelaamisen täysin uusilla tavoilla, Ronald toteaa.

Kysyttäessä, onko suunnitelmissa tuoda lisää alkuperäisen Xboxin pelejä Game Pass -palveluun, Ronald toteaa, ettei voi ”julkistaa mitään tänään”, mutta vihjaa suurista suunnitelmista tulevalle vuodelle.

– Vuonna 2026 juhlitaan Xboxin 25-vuotispäivää, ja haluamme kunnioittaa loistavaa perintöämme ja historiaamme – sekä määritellä sen, mihin Xbox-ekosysteemi on jatkossa menossa. Meillä on paljon jännittäviä asioita jaettavana ensi vuonna, Ronald vihjaa.

Xbox-pomo Sarah Bond kertoi lokakuussa seuraavan Xbox-konsolin olevan ”hyvin korkeatasoinen ja huolella luotu premium-kokemus”.

Lue myös: Xbox-pomolta lisätietoja: Seuraava Xbox-konsoli tulee olevaan ”hyvin korkeatasoinen ja huolella luotu premium-kokemus”

Lähde: GamesRadar, BBC News

Lue myös: Historioitsijat löysivät ennennäkemättömän NES-räiskinnän lähdekoodin ja viimeistelivät pelin – tuotot lahjoitetaan pelihistorian hyväksi

Lue myös: Tekken-ohjaaja julkaisi 30-vuotista pelisarjaa kunnioittavan tunnin kestoisen musiikkimiksauksen – kuuntele nostalgiahenkinen kappale

Lue myös: Hideo Kojima sanoo pystyvänsä tekemään hiiviskelypelejä ”vaikka unissaan” – tuleva Physint-vakoilukokemus hämärtää elokuvan ja videopelin rajaa