Saints Row -sarjan luoja Chris Stockman kertoo, että pääsy markkinoille ennen GTA 4:n julkaisua oli ratkaisevaa sarjan menestykselle. Kehitystiimi Volition ottikin kunnolla esimerkkiä Grand Theft Auton suunnittelusta pelisarjan alkuvaiheessa.
Lue myös: Alkuperäisen Saints Row -pääsuunnittelijan mukaan GTA 6 ”ansaitsee maksaa 100 dollaria”
Third Street Saints -jengiin keskittyvän Saints Row -sarjan ensimmäinen ja vuonna 2006 Xbox 360:lle julkaistu osa jäljitteli vahvasti Grand Theft Auto –sarjan tyyliä. Kyseessä oli konsolin ensimmäinen merkittävä GTA-tyylinen peli, ja GTA 4:ää saatiin odotella kyseisellä konsolisukupolvella kaksi vuotta pidempään.
Stockmanilta kysyttiin FRVR:n haastattelussa olisivatko peli ja Saints Row -sarja yleisesti nousseet yhtä suuriksi, jos GTA 4 olisi julkaistu Xbox 360:lle ennen Volitionin avoimen maailman pelisarjan ensimmäistä osaa. Stockman myöntää, että ilmestymisajankohta ennen neljättä GTA-osaa oli avain menestykseen.
– Yksi keskeisistä menestystekijöistä ja syy siihen, miksi peli menestyi, oli sen onnekas julkaisuajankohta, Stockman toteaa.
Stockmanin mukaan Xbox 360:n varhaisina vuosina ”kilpailua ei oikeastaan ollut konsolilla, koska tuolloin avoimen maailman genren pelejä ei ollut saatavilla alustalle”.
– Jos kaikki olisivat pelanneet GTA 4:ää, tämäntyylisen pelin tarve olisi ollut monille pelaajille vähäisempi, Stockman pohtii.
Stockman myös paljastaa lainanneensa ensimmäisen Saints Row -osan suunnitteluratkaisut ”täysin GTA-sarjasta”.
– Saints Row’ssa oli tuttu tunne: ”Pelaanko GTA-peliä? En! Mutta jotenkin tuntuu siltä, että pelaan”. Se oli täysin tarkoituksellista. Mielestäni Saints Row’ssa oli kuitenkin tarpeeksi erottavia tekijöitä, kuten hahmon muokkaaminen sekä päivän ja yön sykli.
Stockman kertoo, ettei hän pelännyt pelin menestyksen kannalta vain GTA:ta, vaan myös muita samanaikaisia julkaisuja. Ensimmäinen Saints Row -osa julkaistiin hänen mukaansa kuitenkin ”elokuussa hyvissä ajoin ennen jouluruuhkaa”. Näin ollen pelin ”ei tarvinnut kilpailla” esimerkiksi noin kolme kuukautta myöhemmin julkaistun Gears of Warin kanssa.
Lähde: GamesRadar, FRVR
Lue myös: Rockstarin perustaja ja entinen käsikirjoittaja kertoo, miksi hän jätti huippumenestyneen studion
Lue myös: Sonyn arvioidaan tienanneen peräti 1,5 miljardia dollaria Steam-pelijulkaisuillaan