Rockstarin perustaja kertoo, miksi yhtiö perui sen yksinoikeudella PS3:lle kehittämän Agent-vakoojapelin

Avoimen maailman agenttipelistä tehtiin useita erilaisia versioita ennen projektin hyllyttämistä.

6.11.2025 10:10

Rockstar Gamesin toinen perustaja Dan Houser on viimein kertonut, miksi studio perui PlayStation 3:lle kehitetyn vakooja-aiheisen Agent-yksinoikeuspelinsä.

Lue myös: Take-Twon toimitusjohtaja ei usko, että tekoälyn avulla luotu Grand Theft Auto olisi kovinkaan hyvä pelikokemus

Lue myös: Rockstarin perustaja Dan Houser vahvistaa, ettei hän ole ollut mukana GTA 6:n tarinan luomisessa

Peli julkistettiin jo vuonna 2009 edesmenneen E3-messutapahtuman yhteydessä, ja Rockstar kuvaili sitä tuolloin ”genrensä määritteleväksi” projektiksi. Houser on nyt paljastanut, että Agent kävi läpi peräti viisi eri kehitysversiota ennen kuin studio lopulta päätti hylätä sen kokonaan.

Rockstar virallisti Agentin hyllyttämisen poistamalla teoksen nettisivujensa pelilistauksista vuonna 2021. Studio ei kuitenkaan julkaissut tuolloin mitään virallista selitystä päätökselleen. Houser avaa päätöstä Lex Fridmanille antamassaan haastattelussa, jossa Agentin peruminen nousi esille.

– Työskentelimme pitkään useiden erilaisten avoimen maailman vakoojapeliversioiden parissa, mutta mikään niistä ei koskaan loksahtanut paikoilleen, Houser kertoo ja vahvistaa puhuvansa Agentista.

Kehittäjän mukaan peli sai noin viisi eri versiota, mutta se ei koskaan ”löytänyt paikkaansa”, koska avoimen maailman rakenne ei toiminut vakoojatarinan yhteydessä. Houser vertaa ideaa agenttielokuviin.

– Ne ovat todella kiihkeitä. Sinun täytyy mennä tänne pelastamaan maailma ja tuonne estämään jonkun kuolema. Avoimen maailman peleissä on kyllä sellaisia hetkiä, kun tarina huipentuu, mutta suurin osa ajasta on paljon vapaampaa – pelaaja vain kuljeskelee ympäriinsä, Houser toteaa.

Houser myöntää, että Rockstar ei saanut avoimen maailman vakoojapeliä toimimaan, sillä konsepti ei yksinkertaisesti sopinut yhteen avoimen maailman peligenren kanssa. Hän paljastaa myös, että studio harkitsi peliä, joka olisi sijoittunut keskiajalle ja keskittynyt ritareihin, mutta kyseinen idea hylättiin varhaisessa vaiheessa.

Studio päätti lopulta keskittyä kehittämään jatko-osia GTA- ja Red Dead Redemption -hittisarjoilleen.

YouTube video

Lähde: Game Rant, Lex Fridman

Lue myös: PS2:n ilmestymisestä on kulunut tänä vuonna 25 vuotta – nämä ovat 20 klassikkokonsolin myydyintä peliä Yhdysvalloissa

Lue myös: Skyrimin pääsuunnittelija kertoo yllättyneensä pelaajien hullunkurisesta tempusta – huiman suosion saanutta kikkaa ei kehitysvaiheessa edes kokeiltu

Lue myös: Konamille tarjottiin Matrix-peliprojektia, jonka yhtiö hylkäsi – Hideo Kojiman mukaan hänelle ei koskaan kerrottu mahdollisuudesta