Rockstar Gamesilla elettiin vuonna 2020 suuren muutoksen aikaa, kun studion toisena perustajana ja käsikirjoittajana työskennellyt Dan Houser lähti yhtiöstä. Nykyisin Rockstarin pelejä pienempiin projekteihin keskittyvä Houser on avannut nyt syitä, miksi hän jätti studion.
Lue myös: Rockstarin perustaja kertoo, miksi GTA-pelisarjasta tuli huikea menestys
– Viimeisten parin pelin (GTA 5 ja Red Dead Redemption 2) laajuus oli käsittämätön. Työskentelin uskomattoman lahjakkaiden ihmisten kanssa. Työskentelin Rockstarilla, sillä ajattelin, että voisin tehdä yhdessä muiden tiimiläisten valtavien aivojen varassa jotain upeaa, Houser kertoo BBC Radio 4:n tuoreessa haastattelussa.
Rockstarin jättiprojektien laajuus kuitenkin uuvutti Houserin, ja hänen piti astua syrjään.
– Projektit olivat todella pitkiä sekä vaativia ja niiden tekemiseen meni paljon aikaa. Tällaisen mittakaavan projektin saaminen valmiiksi kaikkine liikkuvine osineen on vaikea matka. Siinä on 450 000 riviä dialogia ja yhtä monta muuta osaa, jotka kaikki yrittävät asettua paikoilleen. Se on valtava tuotantokokemus, Houser kuvailee.
Houser toteaa, että Rockstarin viimeisimpien pelien kokoinen projekti ”nielee kaiken ajan moniksi vuosiksi”. Houser pohtii, olisiko hänellä ”vielä yksi tuollainen peli jäljellä”.
Houser työstää tällä hetkellä A Better Paradise -nimistä Absurd Ventures -studion julkaisemaa romaania. Houserin tavoitteena on luoda omaan universumiinsa keskittyvä monimediallinen nimike, joka kattaa niin animaatiot, kirjat, elokuvat kuin videopelinkin.
Lue myös: Rockstar-perustaja Dan Houserin uusi studio paljasti ensimmäiset ”universuminsa”
Lähde: GamesRadar, BBC Radio 4
Lue myös: Sonyn arvioidaan tienanneen peräti 1,5 miljardia dollaria Steam-pelijulkaisuillaan