Nintendo on vahvistanut tutkivansa ja kehittävänsä virtuaalitodellisuuteen liittyvää teknologiaa. Yhtiö on kokeillut virtuaalitodellisuutta aiemminkin, mutta projektit eivät ole nousseet Nintendon perinteisemmän pelitarjonnan kaltaiseen suosioon.
Yksi varhaisimmista yrityksistä oli Famicom 3D System, joka on stereoskooppinen 3D‐lasijärjestelmä vuodelta 1987. Laite ei kuitenkaan saavuttanut suosiota ja on sittemmin vaipunut unohduksiin.
Myöhemmin Nintendo kehitti Virtual Boy ‑järjestelmän, joka sai kriittisen vastaanoton sen yksivärisen ja päänsärkyä aiheuttaneen näytön vuoksi. Oculus Riftin kehittäjä Palmer Luckey on sanonut, että Virtual Boy jätti pitkäaikaisen varjon virtuaalitodellisuuden kehityksen ylle.
Uusiin kokeiluihin lukeutuu Nintendo Labo VR Kit, jonka avulla pelaaja saattoi rakentaa pahvista VR‐lasit. Näitä pystyi myöhemmin käyttämään esimerkiksi Super Mario Odyssey – ja The Legend of Zelda: Breath of the Wild ‑peleissä.
Nintendo on julkaissut hiljattain uuden talousraportin, jossa kerrotaan yhtiön eri osastojen toiminnasta. Raportissa todetaan, että Nintendon tutkimus- ja tuotekehitysosasto selvittää, miten uusia teknologioita voitaisiin hyödyntää pelijärjestelmissä ja kotiviihteessä. Näihin lukeutuvat esimerkiksi langaton viestintä, tietoturva, virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja yhdistetty todellisuus.
Tällä hetkellä kyse on kuitenkin vain tutkimuksesta ja varhaisesta kehityksestä, joten vielä ei ole takeita, että Nintendon VR-teknologia päätyy markkinoille asti. Tieto vahvistaa silti aiemman huhun, jonka mukaan Nintendo olisi vuonna 2023 jättänyt patentin uudesta VR‐laitteesta.
Tällä hetkellä Switch 2 ei tue VR‐teknologiaa, mutta raportti voi viitata siihen, että erillinen VR‐laite on kehitteillä.
Lue myös: Näytellyn The Legend of Zelda -elokuvan päätähdet selvillä