Nintendo on kertonut suunnitelmistaan vastata videopelien kasvaviin kehityskustannuksiin ja mahdollisesti myös nopeuttaa tiettyjen pelien valmistumista.

Lue myös: Entisen PlayStation-pomon mukaan julkaisijat hyväksyvät tuotantoon aiempaa vähemmän pelejä – syynä paisuneet AAA-tason budjetit

Nintendo‐pomo Shuntaro Furukawa kommentoi asiaa hiljattain sijoittajille kohdennetussa tilaisuudessa, jossa häneltä kysyttiin Switch 2:n edeltäjäänsä suuremmasta tehosta ja sen mahdollisesti aiheuttamista kustannuspaineista. Sijoittajat kokivat huolena, että kehityskustannusten ja pelien hintojen nousu voisi jopa vähentää pelaajien määrää, mikä olisi ristiriidassa alan kasvutavoitteiden kanssa.

Furukawa vahvistaa, että Nintendo tekee parhaillaan ”tarvittavia investointeja kehityksen tehostamiseksi”. Hän myös paljastaa mahdollisuuden kehityssyklien muutoksille.

– Uskomme, että on mahdollista kehittää pelejä aiempaa yhyemmillä kehityssykleillä ilman, että niistä katoaa uutuuden tuntu pelaajille, Furukawa pohtii.

Furukawa kutsuu ajattelumallia ”yhdeksi mahdolliseksi ratkaisuksi” kasvaviin kehityskuluihin ja ohjelmistohintoihin. Ratkaisu ei kuitenkaan olisi sovellettavissa kaikkiin Nintendo‐projekteihin.

AAA-pelien kehitysprosessia pidentävät esimerkiksi teknologinen monimutkaisuus ja suuret tiimit. Furukawan lausunto voidaan tulkita vihjeenä siitä, että Nintendo saattaa tulevaisuudessa painottaa enemmän keskikokoisia AA‐projekteja. Vielä 2000‐luvun puolivälissä yhtiö panosti säännöllisesti AA-tason peleihin, kuten BoxBoy- ja Pushmo -sarjoihin.

Lähde: Game Rant

Lue myös: Näytellyn The Legend of Zelda -elokuvan päätähdet selvillä

Lue myös: Pelileffojen toteuttaminen oli aiemmin huomattavasti nykypäivää haastavampaa – entinen Sony-pomo paljastaa, miten tylysti Crash Bandicoot -leffa tyrmättiin