On odotettavissa, että ensi vuoden toukokuussa julkaistava GTA 6 tulee olemaan ilmestyessään kaikkien aikojen kallein peli. Tuotantokustannusten on arvioitu liikkuvan useissa sadoissa miljoonissa tai jopa 2 miljardissa dollarissa.

Lue myös: Miljardimyynnit! GTA 6:n arvioidaan tuottavan vuodessa hurjan määrän rahaa

Lue myös: Millaisia alueita GTA 6:n pelimaailmasta löytyy? Grand Theft Auto VI:n ympäristöistä saatiin uuden trailerin yhteydessä kiinnostavia lisätietoja

Rockstarilla vuoteen 2009 asti työskennellyt Obbe Vermeij uskoo, että tulevat pelibudjetit jäävät kuitenkin selvästi sarjan kuudetta osaa pienemmiksi, koska tekoäly tulee todennäköisesti korvaamaan suuren osan työstä. Näin ollen GTA 6 pysyisi myös jatkossa kaikkien aikojen kalleimpana pelinä.

Lue myös: Nettimoninpeliä suunniteltiin jo GTA 3:een – kehittäjä kertoo, miksi pelitila jätettiin pois lopullisesta versiosta

Lue myös: GTA-kehittäjä paljastaa, miksi monet San Andreasin suositut ominaisuudet hylättiin Grand Theft Auto 4:ssä

Teknisenä johtajana useissa aiemmissa Grand Theft Auto -peleissä toiminut Vermeij kertoo Kiwi Talkz -YouTube-kanavan haastattelussa uskovansa, että ”valtaosa peleihin keskittyvästä työstä tullaan todennäköisesti korvaamaan lähitulevaisuudessa”. Vermeij arvioi, että välianimaatioista voidaan käytännössä luoda ensimmäinen versio tekoälyn avulla, koska hahmot voidaan ”renderöidä tekoälyllä keskustelut mukaan lukien”.

Kyseisessä tilanteessa Rockstar automatisoisi suuren osan työstä, mikä mahdollisesti vähentäisi työntekijöiden määrää. Entinen Rockstar-kehittäjä uskoo tämän vuoksi, että ”GTA 7 on halvempi tehdä kuin GTA 6”, joskin Vermeij myöntää, että pelaajien ”pitää odottaa 15 vuotta, nähdäkseen, onko hän oikeassa”.

– Uskon, ettei GTA 6:tta suurempaa peliä tule, koska suuri osa sen vaatimasta työstä siirtyy tekoälyn tehtäväksi – halusimme tai emme. Niinpä tiimin jäsenet, jotka toteuttavat valtavia karttoja ja välianimaatioita, tullaan ainakin osittain korvaamaan tekoälyllä seuraavan viiden vuoden aikana, Vermeij pohtii.

Vermeij kuitenkin toivoo, ettei tekoäly välttämättä vie ihmisten työpaikkoja, vaan auttaa pelien valmistumisessa aiempaa nopeammin.

YouTube video

Toisaalta Take-Twon toimitusjohtaja Strauss Zelnick ei vaikuta suhtautuvan tekoälyyn yhtä innokkaasti kuin osa pelialan johtajista. Zelnick on hiljattain sanonut, että GTA 6:n ”luova nerous perustuu ihmisiin”, ja kertoo uskovansa, että tekijöille pitäisi maksaa työstä, vaikka se myöhemmin toistettaisiin tekoälyllä.

Lähde: GamesRadar+

Lue myös: Red Dead Online sai yllättäen suurimman sisältöpäivityksensä vuosiin – ja vieläpä maksutta!

Lue myös: PS6:n kehitys etenee – teknologiajätti AMD:n johtajan mukaan uudet tekoälypohjaiset ratkaisut ”venyttävät graafisen suorituskyvyn rajoja”

Lue myös: Lähestyykö syntymäpäivä? Tuore Death Stranding 2 -toimintaseikkailu muistaa synttärisankareita hauskalla yllätyksellä