Moni GTA 3:n pelaajista on pelissä autolla huristellessaan ajanut päin punaisia, sillä pelin sinivuokot katsovat muiden osien tavoin tekoa sormiensa läpi.
Kuitenkin pelin tekoälyhahmot pysähtyvät GTA-sarjan kolmannessa osassa odottamaan tunnollisesti ajovuoroaan, vaikka liikennevalopylväät olisi kaadettu kumoon.
Entinen Rockstar-kehittäjä Obbe Vermeij on paljastanut somepalvelu X:ssä mielenkiintoista tietoa GTA 3:n liikennevalojen toiminnasta.
Hänen mukaansa Grand Theft Auto 3:n liikennevaloissa on kolme vuorottelevaa tilaa pohjoisen ja etelän, idän ja lännen sekä jalankulkijoiden välillä vaihdellen.
– Liikennevalojen suunta määrittää niiden syklin, ja pelin käynnistyessä koodini tallensi tiedon tien solmukohtiin. Tämän takia autot noudattivat valoja, vaikka tolppa olisi kaatunut. Kartan suunnittelijat vain asettivat valot paikoilleen, käynnistivät pelin, ja kaikki toimi ilman lisäasetuksia. Yksinkertaista, mutta sama järjestelmä oli käytössä vielä GTA 4:ssä, Vermeij kertoo.
Vermeij halusi alun perin pakottaa pelaajat noudattamaan liikennesääntöjä.
– GTA 3:n kehityksen aikana annoin pelaajille yhden tähden etsintäkuulutuksen, jos he ajoivat päin punaisia. Ominaisuus ei kuitenkaan ollut kehitystiimin suosiossa, joten poistin sen nopeasti, Vermeij toteaa.
Lopullinen kehitysratkaisu on pelin hauskuuden säilyttämisen kannalta ymmärrettävä. Eteneminen avoimessa pelimaailmassa olisi hidastunut huomattavasti pelaajan saadessa poliisit peräänsä aina hänen ajaessaan vauhdikkaasti liikennevalojen läpi.
Lue myös: Corsair-pomo: GTA 6 julkaistaan pc:lle alkuvuodesta 2026
Lue myös: GTA 5 myy yhä kuin häkä – pelkästään viime vuoden lopussa yli 5 miljoonaa myytyä kopiota lisää
Lähde: Games Radar
Kaiken pelaamiseen ja muuhunkin löydät vpd.fi-kaupasta.