Digital Foundry pitää hallussaan pitämiä tietoja seuraavan sukupolven Sony PlayStationista erittäin varmoina. PlayStation Orbiksen liukulaskentakykyvystä puhuimme paljon jo viime viikolla, mutta nyt tarjolla olisi lisää, ja väitetysti tarkempia numeroita.
Digital Foundryn mukaan, seuraavan sukupolven PlayStationissa ja Xboxissa tulee olemaan kahdeksanytimiset, 1,6 GHz kellotaajuudella hyrräävät suorittimet. Molempien konsoleiden suoritinarkkitehtuurin kerrotaan perustuvan AMD:n kehittämään Jaguar-tekniikkaan. Suorittimet muistuttavat kannettavissa tietokoneissa yleensä tavattavia prosessoreja, sillä niiden virrankulutus ja lämmöntuotto on maltillinen.
Kahdeksanytimisen suorittimen lisäksi PlayStation Orbis pitää väitteiden mukaan sisällään ATI AMD:n Radeon HD -näytönohjaimen, joka pohjautuisi Radeon 7970M –mobiilinäyttikseen. Orbiksessa hieman alikellotettu versio hyrrää 800 MHz:n kellotaajuudella ja siinä on 18 laskentayksikköä.
Laskentakuorma ei kuitenkaan jää pelkästään suorittimen ja näytönohjaimen kontolle, sillä laitteessa on lähteen mukaan erillinen apusuoritin, jonka tehtävä on vielä hämärän peitossa. Se saattaa olla vain tietynlaisiin laskentaoperaatioihin, kuten fysiikkamallinnukseen, optimoitu komponentti.
Toisin kuin aikaisemmin on huhuttu, Orbiksen fyysinen rakenne ei perustu erillisiin suoritin- ja näytönohjainpiireihin. Molemmat komponentit löytyvät modernien hybridisuorittimien tapaan samalta sirulta, minkä pitäisi laskea valmistuskustannuksia.
Huhut Orbiksen neljän gigatavun keskusmuistista otettiin vastaan penseästi, sillä Microsoftin Durangossa keskusmuistia väitetään olevan kaksin verroin. Keskusmuistin määrän merkittävät eroavaisuudet selviävät Digital Foundryn ”koviksi faktoiksi” ilmoittamista tiedoista.
Orbis ja Durango eivät nimittäin käytä samanlaista keskusmuistia. Siinä missä Durangon kerrotaan hyödyntävän tavallisissa tietokoneissakin käytettävää DDR3-muistia, on Orbiksessa huomattavasti nopeampaa GDDR5-muistia, jota taas käytetään erillisissä näytönohjaimissa. Orbiksen käyttöjärjestelmä varaa tästä muistista 512 megatavua, kun Durangon käyttiksen väitetään haukkaavan jopa kolme gigatavua kahdeksasta.
Suoritintehojakaan ei saada valjastettua täysin peleille. Xbox Durangon kerrotaan varaavan jopa kaksi ydintä kahdeksasta erilaisten sovellusten ylläpitoon. Näitä ohjelmia voisi siten ajaa rinnan pelien kanssa. Orbiksen tapauksessa tälläisistä rajoituksista ei ole tietoa, mikä saattaisi notkauttaa Orbiksen pelitehot hieman paremmaksi.
Digital Foundry on suorittanut peli- ja grafiikkatestejä Orbiksen kaltaisella kokoonpanolla antaakseen jotain kuvaa siitä, miltä pelit sillä voisivat näyttää. Kyseessä on kuitenkin peli, jota ei ole suunniteltu Orbista varten. Ottakaa materiaali siis reilun suolan kanssa. Koko artikkelin pääset lukemaan lähteestä.
Lähde: Digital Foundry