Sony jatkaa menestyksekkään Astro Botin jälkeen tasoloikkasyksyä Lego Horizon Adventuresin merkeissä. Pelaaja pääsi testaamaan pelin alkuvaiheita ennakkoon noteeraten viisi huomionarvoista seikkaa Horizon Zero Dawnin tapahtumat perheystävälliseen palikkamuotoon sovittavasta seikkailusta.
Sonyn oma Lego-peli
Tunnetuimista Lego-peleistä vastuussa tähän asti olleen TT Gamesin sijaan Lego Horizon Adventuresin takana on Horizon-sarja luonut Guerrilla yhdessä tukikehittäjä Studio Gobon kanssa. Peli ei seuraakaan siis esimerkiksi Lego Star Wars: The Skywalker Sagan viimeisimpänä asettamaa mallia modernin Lego-seikkailun toteutuksesta, vaan luottaa itse asiassa tiiviimpään kenttäsuunnitteluun, jossa pelitoimintaa seurataan staattisesti pelaajia tarkkailevan isometrisen kameran varassa. Ylipäätänsä omia pieniä ideoita, kuten kevyttä vihollisten väijymistä, on ripoteltu mukaan sinne tänne, vaikka Lego-peleille perinteinen yhteistyöpeluu ja Lego-nappuloiden aktiivinen keräily eivät ole nekään toki kadonneet mihinkään.
Legoja kaikkialla
Legojen käyttöön osana pelin estetiikka on panostettu erityisellä huomioilla. Ympäristöt eivät ole esimerkiksi yhdistelmä muovipalikoita ja realistisemmalta näyttävää soraa tai muuta luontoa, vaan kaikki seikkailtavat alueet aina virtaavia puroja myöten on lähdetty rakentamaan Lego-pohjaisesti. Lego Horizon Adventuresin animaatiotyössä on Lego-elokuvien tavoin haluttu korostaa myös Lego-hahmojen muovisuutta, miksi ne on animoitu toistuvasti leikkisän jäykällä tavalla ylisulavan elehdinnän sijaan.
Kehittyvät hahmot ja maailma
Seikkailunsa lomassa Aloy sekä tämän matkaan tarinan varrella liittyvät toverit keräävät näitä suoraviivaisesti voimistavia tasoja. Tarinan edistäminen ja kenttien läpäisystä saatavat kultaiset palikat tuovat mukanaan myös kepeää kylänrakentelua, jossa pelin keskusaluetta pääsee muokkaamaan haluamansa näköiseksi muutamien ylimääräisten sivutavotteiden ja -palkintojen rohkaisemana.
Toiminnassa oma rytmityksensä
Horizon-juuret ovat auttaneet muovaamaan pelaamisesta kohtalaisen omanlaisensa Lego-seikkailun. Päähenkilö Aloyn luotto jousipyssyyn tarkoittaa, että toiminta on rakennettu nuolipohjaisen räiskinnän varaan, jossa isommat viholliset kaatuvat tehokkaimmin näiden heikkoihin kohtiin osuessa. Ympäristöistä löytyy toistuvasti myös nuotioiden ja sähköansojen kaltaisia yksityiskohtia, joista läpi ampumalla hyökkäyksiinsä saa mukaan tehostavia elementaalivaikutuksia.
Kahden napin selkäranka
Pelaaminen on keskitetty laajalti nopeasti sisäistettävissä olevaan kahden napin käyttöön. Eniten hyötyä saadaan irti tietysti hyppelystä, minkä rinnalla tarjolla on totta kai myös hyökkäysnappi. Pelaamista monipuolistetaan aina välillä erikoisesineillä, jotka voivat tehostaa esimerkiksi perushyökkäystä tai tarjota tuplahypyn kaltaisia väliaikaisia liikkumisetuja. Näidenkin käyttö vaikuttaisi ensimmäisten kenttien perusteella perustuvan ensisijaisesti myös juuri hyppy- ja hyökkäysnappien vaihtelevaan käyttöön, mikä auttaa pitämään toiminnan lähtökohdat lähestyttävän yksinkertaisena.
Ennakkomietteitä Lego Horizon Adventuresin annista voi lukaista tästä. Myynnissä peli nähdään 14. marraskuuta niin PlayStation 5-, Switch- kuin pc-versionkin merkeissä.
Panu Saarenoja