Yllätykset ovat pelialalla harvinaisia. Pelien salatut ominaisuudet valuvat blogien ja 24 tuntia päivässä päivitettävien uutissivustojen kautta julkisuuteen kuukausia ennen kuin ne halutaan paljastaa.

Joten kun Sonyn Los Angelesissa järjestämässä Uncharted 2 -pelitilaisuudessa viime maanantaina esitellään studion johtajan Evan Wellsin alustama pelitraileri, jossa päähahmo Nathan Draken ohella ympäristössä juoksee tusina muuta hahmoa, joiden päällä leijailee pelaajien nimiä, on paikalla oleva toimittajakunta yllätetty. Uncharted 2 sisältää moninpelin ja kolmen pelaajan yhteistyöpelitilan, mikä kyettiin pitämään täysin salassa paljastukseen asti. Kun ajattelen asiaa tarkemmin, niin Unchartedin kepeä toiminta sopii moninpeliin kuin hattu Indiana Jonesin päähän.

Alkuperäisen seikkailun vahvuuksia olivat hyvin kirjoitettujen hahmojen ohella uskomattoman elävä grafiikka sekä Nathanin monipuoliset, sulavat liikkeet. Miehellä tuntui olevan liikkeitä joka lähtöön, oli kyse sitten aseen lataamisesta, kallionkielekkeelle kapuamisesta tai suojaan ryntäämisestä.

Ympäristön monipuolinen navigoiminen, kuten kiipeileminen ja muunlainen akrobatia, ovat yksinpelin kantavia elementtejä, ja kaikki tämä on tuotu myös moninpeliin.

Aarteenetsijät lyövät hynttyyt yhteen

Yhteistyöpelitilaa pelataan kolmistaan tekoälyn ohjaamia vihollisia vastaan. Lumisen Nepalin kaduille sijoittuvassa demossa Nathanin rinnalla ovat ensimmäisestä seikkailusta tuttu oppi-isä Sully ja uusi naishahmo Chloe. Pelattavia hahmoja on useampiakin, ja olin erityisen ilahtunut siitä, että Elena lukeutuu valikoimaan. Teräväsanainen mimmi oli hyvä naishahmo ja aisapari Natelle ensimmäisessä Unchartedissa. Chloekin tuntuu persoonalliselta mimmiltä – hän läpsäisee Natea takamukselle tämän seisoskellessa karttaa katsomassa.

Yhteistyöpelitilan tehtävät sijoittuvat muokattuihin yksinpelin kenttiin, ja niitä sitoo toisiinsa löyhä juoni. Nathan esittelee tehtävän alussa karttaa ja selittää, mihin pitäisi päästä. Upean hahmoanimaation ohella Uncharted 2 erottuu muista moninpeleistä upeilla ympäristöillään. Nepalin raunioiset kadut ovat teräväpiirtografiikan huippua, mutta huokuvat kiillostaan huolimatta historiaa ja rappeutuneisuutta.

Yhteistyöpelitilassa seikkaillaan kimpassa

Kapeilla kaduilla ei ole paljoa liikkumavaraa sivusuuntiin, mutta suojapaikkoja on riittämiin ja kiipeileminen tuo pelaamiseen vertikaalisuutta. Kadulla lojuu aseita, joka nurkassa.

Vielä toinen kuva yhteistyöpelitilasta

Tykinruokaa toimittavat tekoälyn ohjaamat sotilaat, jotka jakaantuvat useaan eri luokkaan. Mustiin kommando-tamineisiin pukeutuneet rivisotilaat ovat vielä melko helppoja paljoa. Tiukemmat kommandot suojaavat itseään mellakkakilvellä, josta pääsee eroon esimerkiksi kranaatilla, minkä jälkeen kilven pudottanut shokissa oleva sotilas on helppo ampua. Kranaattien räjähdykset heittelevät hahmoja hauskan näköisesti.

Etenemistä tahditetaan pikkupomoilla. Naten ja kumppanien selvittyä kujalta pääkadulle siirtämällä yhteisvoimin reitin tukkineen puisen tukirakenteen sijoiltaan, hyppää katutasolle minitykillä räiskivä ja luodinkestävään panssariin sonnustautunut sotilas. Jo rivisotilaiden laukaukset vahingoittavat nopeasti, minitykin luodeista puhumattakaan, joten suojan käyttäminen on ensisijaisen tärkeää. Pomoa tukevat aggressiivisesti liikkuvat kommandot, jotka käyvät Naten, Sullyn ja Chloen kimppuun, mikä pakottaa olemaan koko ajan liikkeessä.

Ei pelkästään räiskintää

Pelaamisessa on kivasti vertikaalisuutta muutenkin kuin seiniä pitkin kiipeämisen myötä. Siinä vaiheessa, kun kapealla kadulla tulee vastaan useampi kilvellä varustettu sotilas, jotka saavat tukea katolla asemissa olevilta tarkka-ampujilta, on tehtäväjaon syytä olla selvä. Yksi nappaa kadulta lojuvan tarkkuuskiväärin ja menee suojaan ampumaan tarkka-ampujaa muiden hoidellessa katutasolla olevia vihollisia esimerkiksi haulikolla tai AK-47:llä. Tarkka-ampujien kiväärit tekevät paljon vahinkoa, joten kun ilmatilaa värittävät kiväärien lasertähtäimet, on syytä suojautua, mutta myös muistaa katutasolla partioivat sotilaat.

Jos musta-asuinen kommando ottaa pelaajan niskalenkkiin, on turha rimpuilla, sillä ainoa keino vapautua on toisten pelaajien apu. Vastustajien päästessä iholle on aseella huitaisu hyvin tehokas liike pitämään heidät loitolla.

Toimittajat, joiden kanssa pelasin, keskittyivät ryntäilemään, joten sain vähän väliä käydä auttamassa heitä takaisin tolpilleen. Kun hahmo saa kuolettavan osuman, on hengissä olevilla seurueen jäsenillä tietty määrä aikaa käydä pelastamassa kuoleva seikkailijakaveri. Eteneminen oli välillä turhauttavan vaikeaa, sillä tarkka-ampujien välttäminen oli vaikeaa samalla, kun piti hoidella puolisen tusinaa kadulla olevaa kommandoa. Kun keskittyi pelaamaan huolellisesti ja yhdessä, alkoi homma toimia. Pelaajia pusketaan monin pienin tavoin toimimaan yhdessä.

Kun ammuskelu taukoaa, on yleensä ratkottava, kuinka päästä eteenpäin. Alueelta toiselle eteneminen edellytti demossa, että hahmot nostivat yhdessä raskaan kirjahyllyn pois tieltä tai että yksi hahmoista kiipeili seinää ja lyhtypylvästä pitkin rakennuksen toiseen kerrokseen tiputtamaan ikkunasta kirjahyllyn, joka toimii korokkeena katutasolla olevan esteen yli.

Yksinpeliä ei syrjitä

– Moninpeli ei todellakaan tule yksinpelin hinnalla. Haluan tähdentää, että yksinpeli tulee olemaan todella hyvä, kuten Naughty Dogilta odottaisitkin, mutta olemme halunneet pitkään tehdä kunnollisen moninpelin. Palkkasimme jatko-osaa varten runsaasti uusia osaajia etenkin moninpelin tekemiseen. Naughty Dogilla on nykyisin noin 100 työntekijää, joten resurssit kyllä riittävät sekä yksin- että moninpeliin, kertoo Evan Wells.

Jos jokin vaivaa demossa, niin se on sama juttu, mikä vaivasi ensimmäisessäkin pelissä. Hahmot tuntuvat hitusen liian keveiltä, ja vaikka vastustajat reagoivat osumiin nätin animaation kera, eivät osumat tunnu hyviltä, kuten esimerkiksi Killzone 2:ssa ja CoD4:ssä. Etenkin moninpelissä olisi tärkeää, että jengin niittaaminen on visuaalisestikin tyydyttävää.

Perinteisemmässä moninpelissä pelataan tappomatsia hyvät vastaan pahat, ja Capture the Flag kulkee nimellä Plunder. Lipun virkaa toimittaa iso kultainen malja, jota kantaessa ei pysty ampumaan kuin pistoolilla. Ennen matseja voi valita aseistuksensa ja kaksi Boost-ominaisuutta, jotka ovat kuin CoD4:n perkit, jotka tekevät esimerkiksi pistoolista tehokkaamman, tuovat enemmän ammuksia lippaaseen ja nostavat aseiden kantamaa.

Kullanarvoinen paketti

Naughty Dogin pelit ovat aina olleet todella hiottuja, ja kun studio päättää tehdä jotakin, se yleensä tekee sen paremmin kuin kukaan muu. Moninpeliä tullaan tukemaan runsailla tilastoilla, joita voi selata pelin kotisivuilta. Kavereiden kanssa voi muodostaa Partyja, joten yhdessä pelaaminen on helppoa. Cinema-tilassa voi katsoa pelatun matsin kokonaisuudessaan ja tallentaa sen kovalevylle. Videoita voi myös jakaa nettisivujen kautta.

Moninpeliin panostetaan todella paljon, mutta etenkin yhteistyöpelitila hyödyntää pelin vahvuuksia, kuten Naten monipuolisia kiipeilytaitoja. Moninpeli ei tuntunut nopeasti yksinpelin oheen kyhätyltä pelitilalta, vaan huolella tehdyltä. Yksinpelin pelimekaniikan vahvuudet ovat onnistuneesti läsnä moninpelissäkin. Tilastot, Partyt ja Cinema Mode todistavat, kuinka vakavasti Naughty Dog on lähtenyt moninpeliä tekemään. Nämä kun yhdistetään varmasti hyvään tarinapelitilaan, on Uncharted 2:sta muodostumassa huikea paketti.

Nopea faktatsekkaus: moninpeli on maksimissaan viisi vastaan viisi ja coop-tilaa voi pelata maksimissaan kolmen pelaajan kanssa, eli todennäköisesti sitä voi pelata kaksinkin.

Lisäys: Uncharted 2 moninpelibetatarjous inFamous-pelin mukana koskeen vain Yhdysvaltoja. Kyseessä on Sony Computer Entertainment American markkinointikikka, ei Euroopan.

Uncharted 2: Among Thieves julkaistaan loppusyksystä PlayStation 3:lle.

Lisää luettavaa