Sonyn peliosaston johtajan mukaan ihmiskehittäjillä on aina paikkansa pelialalla tekoälyn noususta huolimatta.

Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Hermen Hulst käsitteli tekoälyn vaikutuksia pelialaan BBC:n haastattelussa.

Hulst toteaa, että tekoäly voi mullistaa pelialan, mutta ihmisten panos pysyy silti olennaisena osana kehitysprosessia.

– Uskon, että pelialalla tulee olemaan kysyntää sekä tekoälyyn perustuville innovatiivisille kokemuksille että käsityönä tehdyille, huolellisesti suunnitelluille sisällöille. On tärkeää löytää tasapaino tekoälyn hyödyntämisen ja inhimillisen kosketuksen säilyttämisen välillä, Hulst pohtii.

Markkinatutkimusyritys CIST:n ja pelimoottoristaan tunnetun Unityn aiemmin tänä vuonna tekemän tutkimuksen mukaan 62 prosenttia, eli lähes kaksi kolmasosaa, pelinkehitysstudioista käyttää tekoälyä työssään.

Tekoälyn käyttökohteita olivat ”nopea prototypointi, konseptointi, sisältöjen luominen ja maailmojen rakentaminen”.

Unity kertoo pelien julkaisuaikataulun pidentyneen vuoden 2022 keskimääräisestä 218 päivästä 304 päivään vuonna 2023.

Uusien tuotantoa nopeuttavien teknologioiden hyödyntämisessä on omat haasteensa, mutta 71 prosenttia tekoälyä käyttävistä studioista kertoi, että sen käyttö on parantanut tuotantoa ja toimintaa.

38 prosenttia tutkimukseen osallistuneista studioista oli kuitenkin vastahakoisia aloittamaan tekoälyn käytön. Tästä joukosta 43 prosenttia kertoi olevansa kiinnostunut tekoälystä, mutta heillä ei ollut aikaa tekoälyn hyödyntämiseen. 24 prosenttia puolestaan koki, ettei studiolla ole teknisiä taitoja tekoälyn käyttöön peliprojekteissa.

Lähde: Video Games Chronicle

Lue myös: PlayStation Wrap-Up on taas täällä – kuinka pelivuosi 2024 sujui?

Lue myös: Nälkäiset dinot ovat viimein täällä: Dino Crisis on saapunut PlayStation-pelaajien ostettavaksi!