PlayStation 2 -klassikkopeleihin lukeutuvalla Sonyn Shadow of the Colossuksella oli suunnitteluprosessinsa aikana yllättävä inspiraation lähde.
Vuonna 2005 Yhdysvalloissa ja muualla seuraavana vuonna julkaistussa Shadow of the Colossuksessa matkataan avoimessa maailmassa surumielisiä kolossiolentoja kukistaen. Pelin kehitystiimi on nyt paljastanut, että teoksen inspiraationa toimi vuonna 2002 ilmestynyt Battlefield 1942 -räiskintäpeli.
Design Room haastatteli 11 pelin kehitykseen osallistunutta henkilöä Shadow of the Colossuksen 20-vuotisjuhlan kunniaksi. Heihin lukeutui muun muassa pelin ohjaaja Fumito Ueda, joka kertoo pelanneensa teoksen suunnittelun aikaan monia offline-pelejä, mutta oli ”todella koukussa Battlefield 1942:een”.
Uedan mukaan hän ”näki valtavan potentiaalin kilpailullisessa kokemuksessa, jossa pelaaja ampuu tai auttaa muita pelaajia, joita hän ei tunne”. Ajatus oman nettipelin luomisesta johti alkuperäiseen ideaan Shadow of the Colossuksesta. Pelissä oli ”tarkoitus tehdä yhteistyötä jättiläismonstereiden kukistamiseksi”.
Pelin tuottaja Kyle Shubel innostuu kuvailemaan varhaista ideaa.
– Aion tainnuttaa monsterin. Solmin sen jalkaa samalla, kun toinen pelaaja kipeää monsterin päälle. Menen monsterin eteen sokaistakseni sen, kun toinen pelaaja kukistaa samaan aikaan monsterin. Seuraavaksi hypätään takaisin hevosten selkään ja ratsastetaan auringonlaskuun. Jos olisimme onnistuneet siinä, kaikki olisivat puhuneet kyseisestä pelistä, Shubel havainnollistaa.
Ueda kertoo, ettei projekti päässyt kovin pitkälle ennen kuin hän päätti poistaa moninpelikomponentin ”resurssien keskittämiseksi.” Lisäksi verkkotuen lisääminen olisi vaatinut pelaajilta enemmän laitteistoa, mikä olisi rajoittanut pelaajakuntaa”.
Design Room otti Shadow of the Colossuksen tekijätiimin tuoreen haastattelun jälkeen yhteyttä Battlefield 1942:n pääohjelmoijana toimineeseen Johan Perssoniin.
– Todella yllättävää! Peli on hyvin erilainen kokemus. Usein oletetaan, että tällaiset ideat syntyvät tyhjästä mielenjohteesta aamulla herätessä, Persson innostuu asiasta kuullessaan.
Fumito Ueda työskentelee tällä hetkellä hänen omassa genDesign-studiossaan, joka kehittää parhaillaan Project: Robot-työnimellä kulkevaa seikkailua.
Lähde: GamesRadar, Design Room
Lue myös: Sony juhlistaa PlayStationin 30-vuotista historiaa virallisella yli 400 sivun taidekirjalla
Lue myös: PlayStation Store on saanut uuden hyödyllisen pelialennuksiin keskittyvän ominaisuuden