Pelaaja-lehti haastatteli Lost Planet 2:n ohjaajaa, Jun Takeuchia. Mitkä ovat miehen mietteet Lost Planet 2:n kehityksestä? Entäpä mahdollisesta jatko-osasta?

Mitkä olivat tärkeimmät uudistukset, joita halusit saada mukaan Lost Planet 2:een?

– Jatko-osan kaksi keskeistä lähtökohtaa olivat neljän pelaajan yhteistyöpelimuoto ja sisällön, kuten karttojen ja pelimuotojen, lisääminen.

lp2_comiccon_screenshot01_bmp_jpgcopy

Työskenteletkö tällä hetkellä jo Lost Planet 3:n parissa?

Lost Planet ei missään nimessä ole nähnyt vielä loppuaan. Tulevan elokuvan lisäksi tarinalle on suunnitteilla useita erilaisia jatkomahdollisuuksia. Tällä hetkellä suunnittelemme tarkkaan potentiaalista ladattavaa lisäsisältöä kakkososalle. Emme kuitenkaan ole vielä aloittaneet Lost Planet 3:n tekemistä.

Yhteistyöpelimuoto tuntuu olevan lähes orjallinen osa nykyaikaista pelisuunnittelua. Muuttiko tämä lähestymistapaanne Lost Planet 2:n tekemisessä, vai rakensitteko pelin ensin yksinpelaajan varaan?

– Tehtyämme kahden pelaajan yhteistyöpelin Resident Evil 5:ssä, halusimme ylittää itsemme ja tuplata pelaajien määrän. Oikeastaan kaikki pelin osa-alueet on suunniteltu neljän pelaajan ympärille, joten emme vain lisänneet pelaajien määrää saatuamme yksinpelin valmiiksi. Resident Evil 5:ssä ominaisuus päätettiin lisätä vasta kehityksen ollessa hyvässä vauhdissa. Päätös tehtiin itse asiassa samoihin aikoihin Lost Planet 2:n suunnitteluvaiheen kanssa, joten neljän pelaajan pelimuodon suunnitteluun saatiin huomattavasti enemmän aikaa.

lp2_comiccon_screenshot03_bmp_jpgcopy

Onko pelissä joku tietty hetki, joka kuvastaa sitä henkeä, mitä pyritte puhaltamaan peliin?

– Parhaiten pyrkimyksiämme kuvastavat neljän pelaajan taistelut pelin jättimäisiä pomohahmoja vastaan. Vastaava tilanne on myös kohta, jossa yksi pelaaja kannattelee isoa suojakilpeä suojaten takanaan tulevaa kaveria. Juuri nämä yhteistyön hetket ja pomotaistelut ovat sitä, mitä halusimme Lost Planet 2:ssa korostaa.

Alkuperäisen Lost Planetin ladattavassa sisällössä oli mukana kenttiä, jotka oli tehty selvästi hassuttelumielessä. Onko tällaista odotettavissa myös jatko-osaan, vai ovatko kentät selkeästi osa Lost Planetin maailmaa?

– Tällä hetkellä työskentelemme kovasti pelin tyyliin sopivien kenttien suunnittelun parissa, mutta tämä ei kuitenkaan poissulje kepeämpään tyyliin tehtyjä kenttiä, sillä fanit ovat selvästi kiinnostuneita myös niistä. Vielä tällä hetkellä emme kuitenkaan ole panostaneet tähän osa-alueeseen.

lp2_comiccon_screenshot05_bmp_jpgcopy

Millainen lähestymistapanne kenttäsuunnittelua kohtaan oli? Työskentelikö sama tiimi kaikkien kenttien kanssa, ja millä tavoin pyritte pitämään kentät tuoreina ja erilaisina?

– Kaikki kentät ovat saman ryhmän käsialaa. Mietimme jossain vaiheessa jakavamme kenttäsuunnittelun useammalle ryhmälle, mutta päädyimme pitämään tiimin yhtenäisenä, jotta samat ideat eivät päätyisi useampaan kenttään. Tällä tavoin pyrimme pitämään kaikki samalla sivulla suunnittelun suhteen ja jakamaan ideoita vapaammin.

Lisää luettavaa