Grand Theft Auto IV erosi ilmestyessään ominaisuuksiltaan huomattavasti edellisosa San Andreasista. Entinen Rockstar-kehittäjä Obbe Vermeij on jakanut näkemyksiään vuonna 2008 ilmestyneen GTA IV:n synnystä ja kehitysprosessiin liittyneistä valinnoista pelin täytettyä 17 vuotta.

Lue myös: Tältä näyttää GTA 6 – uusi Grand Theft Auto VI -traileri julkaistu!

Lue myös: GTA 3 rankaisi alun perin pelaajaa hänen ajaessaan päin punaisia – tästä syystä ominaisuus poistettiin pelistä

Vermeijn mukaan ominaisuuksien karsimisen syynä oli onnistuneen teknisen toteutuksen varmistaminen siirryttäessä seuraavalle konsolisukupolvelle.

– Jotta peli todella tuntui uuden sukupolven kokemukselta, jouduimme luopumaan monista San Andreasin ominaisuuksista. Karsittujen ominaisuuksien listalla olivat muun muassa hahmon kehittyvät kyvyt (kunto, paino), useat kaupungit, hiiviskely, uinti veden alla, rakettireput, tankit, polkupyörät, monsteriautot, ajoneuvojen tuunaus sekä lentokoneet, Vermeij kirjoittaa somepalvelu X:ssä.

Vermeij kuvailee kehitysprosessin olleen suuri harppaus laitteistojen osalta. Erityisesti siirtyminen PS2:sta PS3:een oli ”valtava muutos”. Hän toteaa pelin kehittämisen PS3:lle olleen ”haastavaa”, jonka vuoksi Xbox 360:sta tuli kehitysvaiheessa pelin ensisijainen alusta.

Vermeij mainitsee, että pelisarjan neljännen osan tehtävät suunniteltiin tukemaan teoksen tarinaa, kun taas aiemmin tarina rakennettiin tehtävien ympärille. GTA-kehittäjä myös kirjoittaa olleensa luomassa intensiivisesti kehitetyn 32 pelaajan verkkopelin, josta kehittyi myöhemmin GTA Online.

GTA IV:n pelimaailmassa navigointia helpottava reaaliaikainen GPS-järjestelmä oli puolestaan Vermeijn mukaan teknisesti yllättävän yksinkertainen toteuttaa. Hän ”kirjoitti ajoneuvojen reittihaun koodin GTA III:een, eikä sitä juuri muutettu IV:ssä”.

Vermeij mainitsee lisäksi pelisarjan kopiosuojauksiin liittyviä hauskoja yksityiskohtia. Esimerkiksi Vice Cityssä saattoi sataa loputtomasti, jos pelin CD-suojaus oli ohitettu.

– Ne eivät olleet peliä rikkovia bugeja, mutta riittävän ärsyttäviä estääkseen nautinnollisen pelikokemuksen, kehittäjä kertoo.

Vermeij jätti Rockstarin yhdeksän kuukautta GTA IV:n julkaisun jälkeen. Hän kuvailee ajatelleensa tuolloin GTA-sarjan menevän yhä synkempään suuntaan, mutta pelisarjan viides osa osoitti odotukset vääriksi.

Lähde: Obbe Vermeij

Lue myös: Take-Twon toimitusjohtaja tukee täysin Rockstarin päätöstä lykätä GTA 6:n julkaisua – odottaa silti tältä vuodelta ennätyksellisiä tuottoja

Lue myös: GTA 6 -kehittäjät eivät uskoneet syksyn julkaisupäivään

Lue myös: GTA-veteraanin MindsEye vie takaa-ajot elokuvamaiselle tasolle – kehittäjän mukaan kokemus tuntuu kuin Fast & Furious -elokuvalta