EA panostaa saavutettavuuteen antamalla pelistudioiden käytettäväksi 38 patentoitua teknologiaa, joita pelinkehittäjät voivat hyödyntää ilman maksua tai pelkoa oikeudenkäynneistä.
Lupaus lanseerattiin alun perin elokuussa 2021, jolloin EA tarjosi viisi aiemmin suojattua patenttiaan, jotka paransivat pelien saavutettavuutta.
Määrä on kasvanut viiteentoista viime vuosina, ja nyt EA on lisännyt patentoitujen teknologioiden määrää 23 uudella patentilla.
Uusien patentoitujen teknologioiden joukossa ovat esimerkiksi:
- Älykäs henkilökohtainen puheentunnistus: ”Puheentunnistusjärjestelmä, joka parantaa tunnistuksen tarkkuutta ja tehokkuutta hyödyntämällä henkilökohtaisia ääntämistapoja. Näin voidaan paremmin ymmärtää eri aksentteja ja muita ääntämisvaihteluita, kuten puheen tuottamisen rajoituksista johtuvia eroja.”
- Puheäänen luominen tekstidatasta: ”Järjestelmä, joka luo puheääntä tekstidatasta tarjoten enemmän hallintaa ja personointia luodun puheen tyylin sekä puhujan ominaisuuksien perusteella”
- Puhesynteesi pelaajan äänen avulla videopelissä: ”Järjestelmä, joka voi luoda puhetta pelaajan äänestä hänen hahmolleen minimaalisella puheaineistolla olemassa oleviin tekniikoihin verrattuna.”
- Äänen vanheneminen koneoppimisen avulla: ”Järjestelmä, joka voi vanhentaa alkuperäisen syötetyn äänen halutulle ikähaarukalle ilman lisä-ääninäytteitä.”
- Tunneperustainen musiikkityylin muutos syväoppimisella: ”Järjestelmä, joka päättelee pelaajan tunteen pelin aikana ja säätää pelin taustamusiikkia parhaiten tämän tunteen mukaan.”
- Puhetoiminnallisuuden valinta dynaamisesti asiakaslaitteissa: ”Järjestelmä, joka automaattisesti tunnistaa ja ottaa käyttöön pelilaitteen puheentunnistusteknologiat.”
Lisäksi EA on julkaissut Unreal Engine 5 -laajennuksen, joka mahdollistaa sen valonherkkyysanalyysiteknologian IRISin käytön pelimoottorissa. Tämä teknologia julkaistiin viime vuonna avoimen lähdekoodin muodossa.
EA:n patenttilupaustekstin mukaan yhtiö ”sitoutuu siihen, että jokainen alan kehittäjä voi käyttää EA:n saavutettavuuteen keskittyviä teknologiapatentteja rojaltivapaasti”.
– Kaikki voivat käyttää vapaasti näitä patentoituja teknologioita ja saavutettavuuteen keskittyvää immateriaalioikeuttamme omissa peleissään tehdäkseen niistä huomioonottavampia, tekstissä todetaan.
EA:n teknologiat ”ovat suunniteltu poistavamaan esteitä pelaajilta, joilla on rajoitteita tai terveysongelmia esimerkiksi näköön, kuuloon ja puheeseen liittyen”.
Koko lista saatavilla olevista teknologioista löytyy EA:n patenttilupaus-sivulta.
Lähde: Video Games Chronicle
Lue myös: Steam jakaa nyt unenomaista tasoloikkaa rajoitetun ajan maksutta