10. kesäkuuta PC:lle Steamin kautta ilmestyvän Dune: Awakening -massiivimoninpelin kehittäjänä toimiva Funcom on rauhoitellut pelaajia toteamalla, että se on ottanut ennalta käyttöön toimenpiteitä, joiden tavoitteena on minimoida palvelinongelmat pelin julkaisun yhteydessä.

Lue myös: Dyyni-massiivimoninpeli viivästyy viime metreillä – syynä betatestaajien antama palaute

Lue myös: Hittielokuviin pohjautuva Dune: Awakening sai julkaisupäivän – kehittäjän mukaan teos on ”kaikkien aikojen kunnianhimoisin selviytymispeli”

Funcom kertoo tuoreessa Awakeningin osa-alueisiin keskittyvässä Steam-kirjoituksessaan, että tiimi pyrkii estämään suosituissa massiivimoninpeleissä nähdyn liiallisen ruuhkautumisen, joka voi johtaa kirjautumisongelmiin tai kaatumisiin.

Studio huomauttaa, että sillä on takanaan useiden MMO-pelien julkaisuja, joten studio voi hyödyntää aiempaa kokemustaan ja on valmistautunut mahdolliseen pelaajapiikkiin heti julkaisun jälkeen.

– Odotamme ehdottomasti kovaa kuormitusta julkaisussa, ja siksi varaudumme siihen asianmukaisesti. Täyttyviä palvelimia ei voida täysin välttää – sama koskee kaikkia pelejä, joissa operoidaan Dune: Awakeningin kaltaisilla pelaajamäärillä. Tämä ei ole ensimmäinen rodeomme – olemme julkaisseet useita MMO- ja selviytymispelejä 25 vuoden aikana. Meillä on käytössä vankat työkalut ja prosessit, joita hallinnoi kokenut live-tiimi, studio toteaa.

Funcomilta kerrotaan, että studio hyödyntää julkaisun yhteydessä ”tuhansia palvelimia, jotka on sijoiteltu ympäri maailmaa tarjoten matalan viiveen yhteyksiä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Australiassa”. Lisäksi studion mukaan kapasiteetin rajojen lähestyessä lisäpalvelinten käynnistäminen on mahdollista.

Studio kommentoi testanneensa palvelinten toimintaa tarkasti suljetussa betassa. Selviytymisteemaisessa pelissä on käytössä ”järjestelmä, joka rajoittaa liiallista hahmojen luontia palvelimille, jotka alkavat tulla liian suosituiksi”. Toiminnon tarkoituksena on ”minimoida riski palvelimen täyttymiselle”.

– Kuten kaikissa tämäntyyppisisä peleissä, tämä ei tarkoita, etteivätkö palvelimet koskaan saavuttaisi 40 pelaajan rajaa samanaikaisesti. Jos näin käy, pelaaja liittyy palvelinjonoon hänen kirjautuessaan sisään. Palvelinjonon avulla pelaaja voi olla varma, että hän pääsee sisään heti, kun paikka vapautuu. Ja koska pelaajamäärät vaihtelevat päivän mittaan, odotus ei yleensä ole pitkä, Funcomilta sanotaan.

Dune: Awakening julkaistaan PC:n lisäksi myös PS5:lle ja Xbox Series X/S:lle, mutta tarkkaa julkaisuajankohtaa konsoliversioille ei ole ilmoitettu.

Lähde: Video Games Chronicle, Funcom

Lue myös: Sijoittuvatko GTA- ja Red Dead Redemption -pelisarjat samaan universumiin? Grand Theft Auto 6 -traileri sisältää Rockstarin villin lännen peleistä tuttuja kasvoja

Lue myös: Entisen PlayStation-pomon mukaan pelien hinnankorotus oli väistämätöntä – jakaa myös keinoja kehityskustannusten leikkaamiseksi

Lue myös: James Bond -klassikko GoldenEye 007 pääsi Video Game Hall of Fameen