Paluu tulevaisuuteen
Puolalaiskehittäjä Reikon Games julkaisi kahdeksan vuotta sitten runsaasti positiivista palautetta keränneen Ruinerin, ylhäältäpäin kuvatun kyberpunkräiskinnän, joka luotti vahvasti neonvaloihin ja mystiseen tarinankerrontaan. Samoilla linjoilla ollaan edelleen, sillä studion uutuuspeli muistuttaa monella tapaa debyyttipeliä, vaikka kuvakulma onkin vaihtunut.
Ensimmäisen persoonan räiskintäpeli Metal Eden kertoo kryptisen pirstaleisen tarinan Askasta, kyborgista, jonka ainoana tavoitteena on lähteä vaaralliselle itsemurhatehtävälle pelastaakseen viattomia kansalaisia vaaralliseksi muuttuneesta Moebiuksen kaupungista. Samaan aikaan kun Aska juoksentelee ja ammuskelee tiensä läpi kaupungin, kuiskii korvaan hämärä Nexus.
Kahdeksasta kentästä koostuvan Metal Edenin kertaläpäisyyn kuluu noin kuutisen tuntia. Paljon genren pilareilta, kuten Doomilta ja sittemmin Titanfallilta, lainaileva peli viihdyttää onnistuneesti, mutta kärsii hienoisista ongelmista PlayStation 5:llä. Kuva repeilee pahemman kerran suorituskykyä painottavalla grafiikka-asetuksella, mutta tämä on korjattavissa helposti vaihtamalla täpän kuvanlaatua painottavaan vastaavaan. Kumpikaan tiloista ei kuitenkaan ole turvassa suuremmissa toimintakohtauksissa rankasti heiluvalta ruudunpäivitysnopeudelta.
Itse pelattavuudeltaan Metal Eden on sopivan jämäkkä. Seinillä juoksentelua, hyppelyä ja raskaan kaliberin aseistusta yhdistelevä perusmekaniikka toimii jouhevasti ja saa mukavaa lisämaustetta mahdollisuudesta repiä vihollisten ytimet kätösiinsä.
Laaja asevalikoima tarjoaa mahdollisuuksia muovata omaa pelityyliä oman makunsa mukaan, vaikkakin välillä ammukset käyvät vähiin. Ainoa loputtomasti kuteja omaava vehje on rynnäkkökivääri, joka on toki sekin muovattavissa päivityksien avulla todelliseksi tuhokoneeksi.
Tekniset ongelmat häiritsevät kevyesti muuten hurmaavan mielikuvituksellista ja komeaa kunnianosoitusta genreklassikoille. Omalaatuinen tarina ei ehkä jää vahvasti mieleen, mutta pitää sisällään sykähdyttäviä ja eeppisiä hetkiä, jotka pitävät otteessaan koko pelin keston ajan.
