Latauspalveluista on muodostunut todellinen aarreaitta kaksiulotteisten pelien ystäville. Mikä mukavinta, perinteitä kunnioittavaa osaamista riittää runsaasti myös kotimaisella rintamalla. Helsinkiläisen Recoil Gamesin ensipeli Rochard osoittautuu mainioksi viihdykkeeksi, jossa sujuvaa kaksiulotteista toimintahyppelyä piristetään hyvässä tasapainossa olevalla pulmailulla.

Pelin nimikkosankari John Rochard on hieman ylipainoinen perusduunari ja kaikin puolin mukava tyyppi, joka työtovereineen tonkii asteroideja Skyrig-nimisen firman piikkiin. Avaruusmainareiden arki kääntyy kertalaakista päälaelleen, kun tiimi tekee useiden hedelmättömien kaivausten jälkeen suurlöydöksen. Pian tämän jälkeen tiimijäsenten välinen naseva naljailu saa astetta vakavamman sävyn, kun galaktinen konnajoukko miehittää kaivauksen, eikä apujoukkojakaan ole aivan heti lähettyvillä.

Rochard joutuu pistämään kampoihin avaruusmainarin perustarpeisiin lukeutuvalla painovoimanostimella, jolla kuljetetaan ja heitellään näppärästi painaviakin esineitä analogisauvalla osoitettaviin suuntiin. Etsiessään loukkuun jääneitä ystäviään mies ei kuitenkaan vielä tiedä, että kaikki on vasta alkua suuremmalle seikkailulle.

Johan rosahti!

Painovoimanostin tuo sarjakuvahenkiseen toimintaloikkaan mukavan vivahteen, kun ”panoksina” toimivat laatikot, räjähteet ja muut esineet on noukittava ympäristöstä ja laukaistava painovoiman mukaisesti kaaressa kohti määränpäätä. Painovoimaa voi myös keventää napinpainalluksella, jolloin esineet viskautuvat pidemmälle ja hypyt venähtävät sekä pidemmiksi että korkeammiksi. Peli opettaa perusideansa tehokkaasti ja hyödyntää niitä tasaiseen tahtiin niin hyppelyssä, toiminnassa kuin pulmanratkonnassakin, minkä lisäksi niiden ympärille tuodaan sopivalla tahdilla uusia ominaisuuksia läpi koko pelin.

Ominaisimpiin tilanteisiin lukeutuu esineiden kuljettaminen läpi erilaisten suojakenttien, jotka väristään riippuen estävät joko ihmishahmojen, esineiden tai tulituksen etenemisen. Palapelin palaset ovat aina selkeät, ja enimmäkseen pulmat pysyvät reiluina, vaikka mukaan mahtuu jokunen pysäyttäväkin tilanne. Esimerkiksi painovoimanostimella käänneltävien lasersäteiden kanssa on oltava ehkä liiankin varovainen, ettei Rochard itse jää herkästi kääntyvän ja erittäin kuolettavan säteen uhriksi. Nämä ovatkin pelissä lähes ainoat hetket, jolloin hahmon ohjaaminen ja tuntuma pelimekaniikkaan ei tunnut täysin luontevalta.

Jokainen tyylillään

Matkan varrella arsenaaliin lisätään perinteisempi ase sekä erilaisia räjähteitä, jotka tuovat kuvioihin uusien pulmien lisäksi suoraviivaisempaa toimintaa. Vaikka vihollisia kohdatessa on jossain määrin turvauduttava molempiin lähestymistapoihin, pelaajilla on yleensä valta soveltaa kumpaakin tyyliä parhaaksi näkemällään tavalla. Kummassakin on kieltämättä etunsa ja hauskuutensa, sillä räiskiminen on nopeaa ja tehokasta, kun taas painovoimanostin on koukuttavan erilainen ase. Se myös muodostaa kannettavien esineiden ympärille vihollissäteet torjuvan suojakilven, jonka ansiosta se on varteenotettavampi lähestymistapa perustoiminnan rinnalle kuin voisi aluksi kuvitella.

Pelin suoraviivaiset kentät pysyvät visuaalisesti yhtä vaihtelevina kuin sisältönsäkin, vaikka loppupuolella taustoissa ilmeneekin jo hieman kierrätyksen makua. Yleisesti ottaen pelin sarjakuvamaisen pelkistetty ilme on selkeä ja pitää ruudun tapahtumien seuraamisen miellyttävänä. Tarinakin etenee mukavasti kenttien matkassa, joskin alun rento läpänheitto jää harmillisesti hieman vähemmälle haasteiden edetessä. Myös pelin vetäviä musiikkiraitoja kuuntelisi mieluusti useammissakin pelitilanteissa.

Rochard on latauspelirintamalle mukava lisäys, joka tarjoaa viihdyttäviä hetkiä kaksiulotteisesta hyppelystä, toiminnasta, pulmailusta tai – mikä parasta – kaikista edellä mainituista nauttiville.
 

8/10