”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Obsidian Entertainmentilla oli vuosituhannen alussa monta rautaa tulessa. Studio oli tehnyt kohtalaisen onnistuneena pidetyn Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lordsin vuonna 2003, mistä se siirtyi tekemään toista nimekästä jatko-osaa: Neverwinter Nightsia. Talon ydinajatus oli alusta asti ollut, että useita projekteja pitäisi kyetä pyörittämään samanaikaisesti. Vuonna 2005, Neverwinter Nightsin ollessa vielä työn alla, Disney tuli kolkuttelemaan. Pallon massiivisin viihdeimperiumi kaipasi Lumikki ja seitsemän kääpiötä -peliä.
”Sen oli tarkoitus olla esiosa, joka sijoittuisi aikaan todella kauan ennen elokuvan tapahtumia”, Feargus Urquhart, yksi Obsidianin perustajista on kertonut.
Disney halusi tehdä synkkäsävyisen täydennyksen tuttuun kertomukseen.
”Disneyn tuotannossa on paljon synkkiä elementtejä, mutta se peittyy kauniin animaation alle. He halusivat keskittyä siihen puoleen enemmän ja kertoa jotain, mitä eivät vielä ole kertoneet.”
Disneyn ehdotuksessa kääpiöt olivat olleet orjuudessa kaivoksissa ja lopulta paenneet vihaisina ja kokemustensa katkeroittamina.
Pelin työnimi oli Dwarves ja se oli ensimmäisen persoonan toimintaroolipeli. Pelaaja pelaisi Prinssiksi kutsuttua hahmoa, jonka mukana liikkuisi pari kääpiötä kerrallaan. Kullakin kääpiöllä oli oma erityistaito, joten se, ketkä otti mukaansa, vaikuttaisi pelaajan mahdollisuuksiin ratkoa pulmia.
Obsidian ehti työstää peliä vuoden verran ennen kuin Disney veti piuhan seinästä. Chris Parkerin, toisen perustajajäsenen, mukaan päätös ei ollut varsinainen yllätys.
”Meillä ja Disneyllä oli melko perustavanlaatuisia näkemyseroja siinä, millaista peliä halusimme. Projekti, jota me työstimme, oli paljon kepeämpi kuin mitä he olivat ehdottaneet. Heidän ehdotuksensa orjuutettuine kääpiöineen oli todella synkkä, ja vaikka me pidimme siitä, meistä olisi ollut parempi antaa pelille hiukan kevyempi sävy.”
Virallinen syy lopettamiselle oli taiteen laatu. Urquhartin mukaan studio oli keskittynyt ensisijaisesti luomaan teknisesti toimivaa pohjaa pelille, eikä visuaalinen ilme ollut vuoden kehityksen jälkeen Disneylle mieleen. Obsidianin kahvipöydissä on kuitenkin jälkeen päin arveltu, että ehkä Disneyn ylempi porras ei olisi halunnutkaan luovuttaa Lumikkia eteenpäin tai että jollakulla johdossa oli eriäviä näkemyksiä siitä, miten klassikkorainan immateriaalioikeuksia olisi pitänyt lähteä käyttämään.
Lue lisää: