”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
The Last of Us, yksi edellisen konsolisukupolven suurimmista peleistä, pistettiin kehitteille vuonna 2009. Sitä hiottiin, viilattiin ja sen kanssa tuskailtiin neljä vuotta ennen kuin se näki päivänvalon kesällä 2013. Naughty Dogilla oltiin aivan varmoja, että teos floppaisi täydellisesti ja kaataisi koko studion.
”Me oletimme, että se kyykkäisi. Pelkäsimme, että olimme tuhoamassa Naughty Dogin imagon, jota oli rakennettu monta vuotta tiimin hiellä, verellä ja kyynelillä”, pelin ohjaaja Bruce Straley on kuvannut.
Ilmeisesti suuri osa huolesta kumpusi pelin mekaniikoista. Anthony Newman, toinen projektin johtavista pelisuunnittelijoista, on kertonut, että The Last of Us oli kokonaisuutena hyvin vaikea saada toimivaksi paketiksi. Ominaisuuksia lisättiin ja leikattiin sen mukaan, olivatko ne riittävän realistisia pelin maailmaan. Osa leikkauspöydälle joutuneista asioista oli pelattavuudeltaan hauskoja, mutta ei mennyt yksiin maailman kanssa. Kokonaisia välivideoita muutettiin pelattavaksi ja jopa tartunnan saaneita sienihirviöitä uhkasi hetken aikaa pelistä leikkaaminen, koska ne veivät peliä luovan ohjaajan Neil Druckmanin mukaan suuntaan, johon tekijät eivät sitä olisi halunneet viedä.
The Last of Usin kehityksen aikaan Naughty Dogilla oli pitkä putki seikkailu- ja tasoloikkapelejä takanaan. Kultaisella 90-luvulla olivat Crash Bandicootit, 2000-luvun alussa Jak & Daxter ja vuodesta 2007 alkaen elokuvamaisempaan suuntaan lähtenyt Uncharted-sarja. The Last of Usissa on toki myös toimintaosuutensa, mutta valtava osa pelistä rakentuu päähenkilöiden välisen suhteen varaan. Tämäkin vaikutti huolestuttaneen tiimiä. Druckman kertoo, että usko siitä, että pelillä voisi sittenkin olla toivoa, tuli vasta hiukan ennen kehitystyön päättymistä:
”Eräs kaveri, joka oli aikaisemmin työskennellyt Naughty Dogilla, lähtenyt muualle ja palannut sitten takaisin, tuli luoksemme aivan täpinöissään. Hän oli pelannut peliä ja intoili, kuinka ei ollut koskaan ollut yhtä kiintynyt pelihahmoihin, ja kuinka paljon hahmot kehittyivät tarinan aikana. Eikä tämä kommentti ollut ainoa laatuaan. Näihin aikoihin meille tuli ensimmäistä kertaa olo, että ehkä tämä menee sittenkin ihan kelvollisesti.”
Ja ihan kelvollisesti peli pärjäsikin. Viidessä vuodessa The Last of Us on kavunnut yhdeksi kaikkien aikojen palkituimmista peleistä. Se on lisäosineen haalinut yhteensä 144 palkintoa ja nimetty vuoden peliksi noin 240:ssä eri yhteydessä.
Lue lisää: