”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

FromSoftware on ennättänyt pitkän taipaleensa aikana kokeilla lukuisia eri genrejä: armotonta Soulsborne-toimintaa, kauhua ja mecharäiskintää muiden muassa. Ensimmäiset kahdeksan vuottaan yhtiö kuitenkin suunnitteli toimisto-ohjelmistoja.

Siitä, millaisia FromSoftwaren toimisto-ohjelmistot olivat, ei löydy täsmällisiä kansainvälisiä lähteitä. Ohjelmilla on kuitenkin todennäköisesti ollut jotain tekemistä tietojenkäsittelyn kanssa. Yhtiö askarteli niiden parissa perustamisvuodestaan 1986 aina vuoteen 1994, jolloin ensimmäinen PlayStation ilmestyi. Sonyn konsoli käytti formaattinaan cd-levyä perinteisen kasetin sijaan. Levy oli sekä kasettia tilavampi että huokeampi tuottaa. Lisäksi konsolin kehitysalustana oli PC sen sijaan, että sille olisi tehty oma kalustonsa pelintekoa varten. Tämä antoi pelintekijöille pehmeämmän laskun uudelle konsolille suunnitteluun. Näiden tekijöiden summa sai FromSoftwaren ottamaan loikan tuntemattomaan.

King’s Field ilmestyi vajaat kaksi viikkoa PlayStationin julkaisun jälkeen, joulukuussa 1994. Vuosien saatossa pelaajille tutuksi tulleen From-hengen mukaisesti peli oli armoton. Se sai ristiriitaisia arvioita – esimerkiksi pelilehti Next Generationin arvostelija suomi King’s Fieldiä muun muassa siitä, ettei se osannut päättää oliko rooli- vai toimintapeli – mutta pelaajat pitivät siitä riittävästi jotta studio saattoi jatkaa valitsemallaan tiellä. Ensimmäistä King’s Fieldiä ei julkaistu ikinä Japanin ulkopuolella, mutta sarjan seuraavat osat päätyivät myös länteen. Toki täällä muistetaan todennäköisesti paremmin King’s Fieldin mantterinperijä.

FromSoft oli tuottelias koko 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen. Mecharäiskintä Armored Core oli yksi heidän peruskivistään, minkä lisäksi studio tuli tutuksi esimerkiksi roolipelien, toimintaseikkailun ja kauhun kanssa. Lopullinen läpimurto tuli kuitenkin 2009, kun FromSoftware julkaisi Demon’s Soulsin, King’s Fieldin henkisen seuraajan.

Demon’s Soulsin kehitystaival oli hankala. Se oli fantasiapeli, joka oli sekoitus studion varhaisvuosien peruspalikoita: toimintaa ja roolipeliä. Mutta tiimiltä puuttui yhtenäinen visio siitä, mitä he peliltä halusivat. Lopulta vuonna 2004 FromSoftwarella koodarina aloittanut Hidetaka Miyazaki pyysi päästä projektin puikkoihin.

– Toimintaroolipeli fantasiaelementeillä sai minut innostumaan. Ajattelin, että jos pääsisin johtamaan suunnittelua, voisin viedä pelin mihin suuntaan ikinä haluaisin. Ja parasta olisi, että vaikka ideani eivät toimisikaan, se ei haittaisi – projekti oli jo valmiiksi pannukakku.

Demon’s Souls räjäytti pankin ilmestyessään vuonna 2009. Se sai pääosin ylistäviä arvioita kriitikoilta ja myi parin vuoden aikana yli miljoona kappaletta.  Mutta ennen kaikkea se nosti FromSoftwaren paremmin pelikansan tietoisuuteen. Samalla se petasi tietä pari vuotta myöhemmin ilmestyvälle Dark Soulsille ja auttoi synnyttämään kokonaan uuden, soulsinkaltaisten pelien genren.

Lue lisää: