Ensimmäinen täyspitkä viikko lähestyy päätöstään vuoden 2015 osalta ja näin ollen uusi vuosi alkaa siis viimein seistä jo omilla jaloillaan. Hyvää alkuvauhtia tuoreelle 12 kuukauden ajanjaksolle on antanut jo esimerkiksi Las Vegasin CES-teknologiatapahtuma, josta tänä vuonna kuultiin muun muassa virtuaalitodellisuus- ja peliohjainuutisia. Suoraan varsinaisiin peleihin liittyvää kerrottavaa on ollut myös esimerkiksi Beamdog-studiolla, joka valmistautuu paljastamaan pian uuden Baldur’s Gate -seikkailun.
Ubisoft haluaa vastavalmistuneet taas töihin, myös Suomessa paikkoja tarjolla
Toista vuottaan pyörivän ohjelman tavoitteena on etsiä Ubisoftin kansainvälisiin studioihin työntekijöitä suoraan koulun penkiltä. Ohjelmassa etsitään sekä projektinvetäjiä että ohjelmoijia, joilla on korkeintaan vuoden työkokemus alan tehtävistä.
– Viimeaikaisten Ubi-pelien perusteella, jos osaat tehdä torneja, paikka on sinun. -Hyndeman
– Kuulosti omaan tilanteeseeni hienolta mahdollisuudelta ja olin jo tutkimassa hakuprosessia, kunnes huomasin että vaatimuksena on sitoutua työskentelmään ohjelman toinen vuosi ulkomailla, mikä ei perheelliselle kovin hyvin sovi. 🙁 -Kingsta
Uusi Baldur’s Gate -seikkailu odottaa keväistä paljastustaan
– Baldurs Gate kunnon sääntösysteemillä ja vanhalla, isometrisellä kuvakulmalla kyllä maistuisi. Toivon mukaan eivät ala keventämään suuremman yleisön toivossa. Näitä ”virtaviivaistettuja” on julkaistu viime vuosina jo ihan tarpeeksi, antakaa muillekin mahdollisuus. -Malone
Tekken 7 yrittää helpottaa pelaajien elämää uudella kamerajärjestelmällä
– Ite takonut niin paljon mätkintä pelejä, että ei vaikuta. No ehkä Fight nighteissa. Siinä se oikealla pelaaminen tuntuu olevan välillä hankalaa. -Toreador
– Hieno systeemi. Netissä minä ainakin pelaan tätä pelkästään. Niin hieno juttu. Tosin tarvisi kyllä oppia pelaamaan yhtä hyvin kummaltakin puolelta. Se on yksi heitto ja taas ollaan toisella puolella. -Jester
Onko myllysi valmis The Witcher 3:een? Uutuusroolipelin pc-vaatimukset vahvistettu
– Itelläni menee niukin naukin läpi. Suurin ongelma, että kone varmaan tulee kuumenemaan niin maan p*rkeleesti. Täytyis varmaan myydä vanha ja kasata uusi kone. -the big bang
– Huh helpotusta. Pelkäsin jo, että vaatimukset olisivat aivan toiselta planeetalta, mutta ihan kohtuutasolla pysytty sentään. Omilla GTX 760 OC:llä ja i5 3570K:llahan voi jopa nauttia hyvällä tuurilla high-asetuksista. Saattaa olla optimoinnistakin kiinni kun on kerrankin osaava pc-kehittäjä asialla. -CM761
Razer tavoittelee virtuaalitodellisuusstandardia kaikille avoimella OSVR-projektillaan
OSVR:stä, Open Source Virtual Realitystä, suunnitellaan edullista virtuaalitodellisuusratkaisua, joka tarjoaa standardoidun tavan hyödyntää satoja virtuaalitodellisuuslaitteistoja. OSVR-ohjelmistoa jaellaan ilmaiseksi Apache 2.0 -lisenssillä, joka tukee kehittämistä useille eri käyttöjärjestelmille.
– Tämä vaikuttaa heti paljon kiinnostavammalta kuin Oculus Rift, kiitos juurikin tuon avoimuuden ja useamman käyttäjärjestelmän (eli lähes varmasti myös Linux!) tuki. -JNyknn
Vuoden lähestyttävimmät pelit valittiin: Bayonetta vammaispelaajien etujärjestön suosiossa
– Eipä tullut Bayonetta ensimmäisenä mieleen tällaisissa asioissa, kunnes muistin nuo touch-screen kontrollit ja muut vastaavat. -Luffymcankka
– Mielenkiintoinen valinta kyllä, mutta hyvin perusteltu, joka sai pohtimaan ekaa kertaa asiaa enemmän. Kaikissa peleissä pitäisi olla mahdollisuudet muokata tai valita kontrollit vapaasti, sillä jokaisella meistä ei välttämättä ole mahdollisuuta pelata ”normaalisti”. Esimerkiksi Legend of Grimrockliin lisättiin ruudulle liikkumispainikkeet halvaantuneen pelaajan toiveesta. -Teräskäsine
Hulluutta vai nerokkuutta? Mad Catzilta luuranko-ohjain pc- ja mobiilipelaamiseen
– Onhan tämä aika nerokasta. Ehkä liiankin nerokasta omaksi hyväkseen. Peruskuluttaja tuskin jaksaa ruveta näkemään vaivaa, jos tahtonee käyttää ohjainta useimpien laitteiden kanssa ja paljon, minkä takia saattaa jäädä kohdeyleisöltä ostamatta.
Päivitys: Luin hinnan ja tämä ei ilmeisesti ole suunnattu peruskuluttajalle alkujaankaan. -peelopuu
– Olenko ainoa jonka mieleen tuli heti ensimmäiseksi ”miten hemmetissä tuota puhdistaisi”. Kaikki pikku kolot keräävät niin hemmetisti likaa ja paskaa. Hinnan ehkä ymmärtää ainakin heti julkaisussa, kun kyseessä on todella marginaalituote. -Hugejorma
PlayStation Now -pelipalvelu saa Netflix-tyyppisen tilausmallin
– Noniin. Tässä uudessa tilausmallissa on jo jotain järkeäkin. Lähtee vähintäänkin kokeiluun, kunhan joskus tulee suomeen asti. -Wili
– Tilaushinta on kyllä äärimmäisen huokea etenkin nähden aikaisempaan hinnoittelumalliin. En todellakaan ymmärrä yleistä valitusta PS Nown hinnan korkeudesta vaikka $20 kääntyisikin 20€:oon. Ei sitä kukaan pakota ostamaan pidemmäksi aikaa, ja kuukaudessa ehtii varmasti pelaamaan varmasti rahan edestä, kolmesta kuukaudesta ja $45 puhumattakaan. -ELTP
Microsoft vapautti lisää Xbox Onen tehoja kehittäjien käyttöön
Vuodenvaihteen aikoihin verkkoon vuodettu Xbox One -kehitysohjelmisto on paljastanut kehittäjien saaneen käyttöönsä yhden ylimääräisen ytimen. Aikaisemmin kaksi konsolin kahdeksasta prosessoriytimestä varattiin käyttöjärjestelmän pyörittämiseen pelien taustalla. Konsolin uusimmassa kehitysversiossa kehittäjät voivat kuitenkin hyödyntää 50-80 prosenttia seitsemännen ytimen tehoista.
– Kaikki tehot vain irti mitä irti saa. Kehittäjät saa itse sitten päättää hypitäänkö pelin edessä vai keskitytäänkö sittenkin pelaamaan niitä pelejä. Ja easy now there, boys & girls: kyllä varmasti on ihan hyviä heilumispelejäkin mutta itse arvostan ihan padilla pelaamista. -zappah
– Jää kyllä kalvava ikävä kaikkia Kinect-toimintoja ja äänikomentoja ynnä muita pelaamista haittaavia pelletoimintoja kohtaan. -Hönö
Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä
- Assassin’s Creed Unity – Dead Kings (PS4, XOne, Win) \ 13.1. ja 14.1.
- Joe Danger 2: The Movie (Vita) \ 14.1.
- Bladestorm: Nightmare (PS4, XOne, PS3) \ 20.3.