Sukupolvia vainoava kostoreissu lähestyy – särmikkäälle Rogue Legacylle julkaisupäivä

Metroidvanian roguelike-pelien kanssa yhdistävä Rogue Legacy pääsee valloilleen ensi viikolla.

23.6.2013 04:51

Kanadalaisen Cellar Door Gamesin työstämän Rogue Legacyn on aika näyttää kyntensä ensi viikosta alkaen. Sivulta kuvatun toimintapelin julkaisu on tapahtumassa viimein Steamissa ensi torstaina, minkä jälkeen tuotos on määrä nähdä myös pc:n muidenkin latauspalveluiden tarjonnassa pian.

Varsin simppelin pikseliulkoasunsa takana Rogue Legacy pitää piilossa monimuotoista pakettia. Peli on kokonaisuudessaan metroidvania-henkinen toimintaa, roolipelielementtejä ja seikkailua yhdistävä tuotos, johon on tuotu myös mukaan niin sanottuja roguelike-ideoita. Seikkaileminen pelissä muuttuukin näin alati, minkä ohella ohjattavat hahmot kuolevat myös aina pysyvästi.

Rogue Legacyssa pelaajat saavat ohjattavakseen uskollista miekkaansa ylpeydellä kantavan ritarihahmon sekä tämän jälkeläiset. Pelissä kuolon korjatessa pelattavissa olleen hahmon perijä ottaa nimittäin aina hommakseen kostaa vanhempansa kohtalon, mikä toistuu myös toistuvasti uudelleen, uudelleen ja uudelleen.

Hahmojen vaihtuessa taajaan pelaajille avautuukin mahdollisuus päästä kokemaan peli aina hieman eri tavoin. Kuoleman iskiessä pelaaja saa valita aina kolmesta hahmosta itselleen kostoreissulle lähtevän perijän, jolla on aina omat tietyt satunnaisesti arvotut ominaisuutensa. Yksi hahmoista saattaakin esimerkiksi olla muihin nähden tukevarakenteisempi mutta hitaampi, kun taas toinen voi kärsiä huimauksesta mutta mahtuu juoksemaan pienempiin koloihin.

Kaikki hahmojen erikoisuudet vaikuttavat tavalla jos toisella pelaamiseen, minkä ohella kukin hahmoista edustaa aina yhtä tiettyä hahmoluokkaa. Itse seikkailun keskellä hahmot voivat myös kerätä itselleen rahaa, jolla voi puolestaan kehittää sukuaan kokonaisuutena ja ostaa esimerkiksi parempia varusteita ja tuplahypyn tapaisia erikoiskykyjä. Kaikki mitä rahalla myös ostetaan periytyy jälkipolville, toisin kuin edellä mainitut hahmokohtaiset ominaisuudet.

Varsinainen seikkaileminen sijoittuu kullakin pelikerralla eräänlaiseen linnaan ja sen lähialueille. Miljöissä poukkoileminen ei kuitenkaan pysy suoraviivaisempana mahdollisena sekään, sillä jo valmiiksi epälineaaristen rakenteidensa ja salaisuuksiensa ohella alueet luodaan aina uudelleen satunnaisiksi kokonaisuuksiksi. Myös matkan varrella kerättävien rahojenkin kanssa joutuu tasapainottelemaan, sillä uuden seikkailijan aloittaessa matkansa pelaajan keräämä rahasumma nollautuu. Tämä laittaa pohtimaan niin omaa etenemistä kuin myös sijoitusaikeitakin aina ajoittain.

Rogue Legacysta voi käydä lataamassa varsin kattavan demon pelin kotisivuilta. Ohesta löytyy myös traileri, joka havainnollistaa varsin mukavasti, miltä seikkailu varsinaisesti näyttääkään.

YouTube video

Lähde: Steam Greenlight