Rockstar Gamesin perustaja ja entinen käsikirjoittaja Dan Houser on kertonut, miksi hänen mielestään Grand Theft Auto -sarjasta tuli valtava menestystarina. Sarjan viimeisintä osaa GTA 5:ttä on myyty huimat yli 220 miljoonaa kappaletta.
Houserilta kysyttiin hänen esiintyessään brittiläisen Channel 4:n Sunday Brunch -TV-ohjelmassa, miksi GTA:sta tuli niin suuri menestys ja johtuiko asia siitä, että pelisarja antoi pelaajien olla ”versio itsestämme, jota emme voi toteuttaa oikeassa elämässä”.
Houserin mukaan teoria on ”osittain totta” ja ”osittain siksi, että pelikokemus vei pelaajan liioiteltuun elokuvamaiseen maailmaan”. Kuitenkin hänen mielestään ratkaiseva tekijä oli ”vapauden tunne”, johon liittyi useiden eri genrejen yhdistely uudella tavalla.
– Ennen GTA:n menestystä pelit keskittyivät joko ampumiseen, ajamiseen tai simulaatioon. Grand Theft Autossa genret lyötiin yhteen tavalla, joka tuntui todella vapaalta, Houser kuvailee.
Suosioon vaikutti Houserin mukaan myös GTA-pelien elävä maailma, johon pelaaja pystyi uppoutumaan tehokkaasti. Houserin mielestä GTA-teokset olivat ”ensimmäisiä pelejä, jotka esittivät ajatuksen, että pelaaja voi elää keinotekoisessa ympäristössä”.
Grand Theft Auto -sarja saa jatkoa odotetun kuudennen osan myötä, joka ilmestyy PS5:lle ja Xbox Series X/S:lle 19. marraskuuta 2026.
Lähde: GamesRadar, Sunday Brunch
Lue myös: Sonyn arvioidaan tienanneen peräti 1,5 miljardia dollaria Steam-pelijulkaisuillaan