Kaos Studiosin entiset työntekijät avautuvat Gamasutran haastattelussa Homefront-räiskintäpeliin liittyneistä ongelmista. Kehittäjien mukaan erityisesti THQ:n entinen varapääjohtaja Danny Bilson osallistui aktiivisesti kehitysprosessiin niin hyvässä kuin pahassakin.
Pelistä odotettiin vastinetta Activisionin Call of Dutylle ja osoitusta THQ:n kyvystä tuottaa korkean profiilin julkaisuja. Homefront ei kuitenkaan onnistunut vastaamaan odotuksiin.
Osittain tähän saattoi vaikuttaa Bilsonin palaute, sillä kaikki eivät arvostaneet hänen näkemyksiään pelisuunnittelusta. Hän kävi kokoontui yhteen studion johtajien kanssa vain kerran kuussa.
Lisäksi tiimiä painostettiin vaihtamaan alun perin kiinalaiseksi suunnitellut valloittajat epäuskottavampaan Pohjois-Koreaan. THQ:lla pelättiin, että kiinalaisviholliset olisivat vaikeuttaneet yhtiön liiketoimintaa maassa. Päätös heikensi kehitystiimin moraalia.
Toisaalta Bilsonista myös pidettiin. Erityisesti hänen panostustaan tarinaan ja muuhun luovaan puoleen arvostettiin, toihan hän mukanaan kokemusta Hollywoodista.
– En voi oikein lytätäkään kaveria… hän antoi meille mahtavan mahdollisuuden ja kaikki tarvittavat resurssit siinä onnistumiseen. Me emme erityisemmin lunastaneet odotuksia, eräs työntekijä tiivistää.
Homefront julkaistiin konsoleille ja PC:lle maaliskuussa 2011. Pelin fiktiivisessä lähitulevaisuudessa Pohjois-Korea hyökkää Yhdysvaltoihin. Pelaajien omaksuvat vastarintataistelijan roolin valloitetussa Amerikassa.
Homefrontin kehittänyt Kaos Studios suljettiin pian projektin valmistumisen jälkeen. Päätökseen vaikutti varmasti paitsi pelin menestys myös studion kallis sijainti New Yorkissa. Jatkoa Homefrontille kehittää parhaillaan Crytekin brittiläisstudio eli entinen Free Radical Design.
Lähde: Gamasutra