Sonyn PS5 Pro -konsolista on iloa myös virtuaalitodellisuuspelaajille.
Yhtiön eilen esittelemän uuden konsolimallin kerrottiin sisältävän esimerkiksi tehokkaamman näytönohjainmallin ja tekoälyavusteisia parannuksia, joiden avulla myös vanhemmat PS4- ja PS5-aikakauden pelit pyörivät paremmin PS5 Prolla. PlayStationin pääarkkitehtina tunnetun Mark Cernyn mukaan PS5 Pron uudistukset näkyvät myös virtuaalitodellisuuspeleissä.
PS5 Prohon käsiksi päässeen Cnet-julkaisun mukaan Cerny kertoi PS5 Pron uuden PlayStation Spectral Super Resolution -teknologian toimivan tulevaisuudessa myös PS VR2:n virtuaalitodellisuuspeleissä. Kyseessä on esimerkiksi Nvidian DLSS:n ja AMD:n FSR:n kaltainen teknologia, jonka avulla pelikuva voidaan renderöidä pienemmällä resoluutiolla ja skaalata ylös 4K-resoluutioon. Tämä mahdollistaa yksityiskohtaisemman pelikuvan piirtämisen ilman suorituskykyuhrauksia, joita 4K-pelikuvan natiivirenderöinti edellyttäisi. PSSR:n hyödyntäminen edellyttää kuitenkin pelien päivittämistä, joten kaikki PS5-pelikirjaston julkaisut eivät automaattisesti pysty hyödyntämään PS5 Pron uusia toimintoja.
PlayStationin mukaan paremman suorituskyvyn ohella PS5 Prota varten päivitetyt pelit tarjoavat myös graafisia parannuksia. Pelit voivat esimerkiksi hyödyntää suorituskykyparannusten ansiosta enemmän säteenseurantaefektejä ja piirtää ruudulle entistä enemmän yksityiskohtia säilyttäen 60 fps tai jopa 120 fps -ruudunpäivitystahdin.
800 euron hintalapulla varustettu PS5 Pro ilmestyy 7. marraskuuta.
Lähde: Cnet