Sonic the Hedgehogin, Super Marion ja Minecraftin kaltaiset videopelielokuvat ovat nykyään valtavaa bisnestä. Kuitenkaan 1990-luvulla elokuvastudiot eivät juurikaan arvostaneet pelialaa tai sen hahmoja. Yksi kärsijöistä oli Naughty Dogin luoma PlayStation-maskotti Crash Bandicoot.

Lue myös: ”Kanaratsastaja!”-huudot raikaavat nyt myös kotisohvilla – maailman 2. tuottoisin videopelielokuva saapui suoratoistoon

Lue myös: Vauhtisiilin huima menestys jatkuu: Sonic the Hedgehog -elokuvasarja on ylittänyt jo miljardin dollarin lipputulot!

Nykyään Segan toimitusjohtajana toimiva Sonyn entinen johtaja Shuji Utsumi kertoo The Game Businessin haastattelussa, kuinka hän yritti saada vireille tasoloikkasankari Crash Bandicootista tehdyn elokuvan. Vastaanotto pelileffaa kohtaan oli kuitenkin kylmä.

– Kun aloin työskennellä videopelialalla, nappasin Crash Bandicootin ja kyselin eri elokuvastudioilta, kiinnostaisiko heitä tehdä siitä elokuva. Mutta minut otettiin vastaan tyylillä: ”Hei, videopelit ovat lelubisnestä”. Ehdotusta ei otettu lainkaan vakavasti, Utsumi muistelee.

Naughty Dogin kehittämän Crash Bandicoot -pelisarjan suosio oli huipussaan 1990-luvulla julkaistujen ja menestystä keränneiden pelien myötä.

Sony oli solminut 90-luvulla julkaisusopimuksen Universal Interactiven kanssa, jota johti tuolloin Mark Cerny, joka tunnetaan nykyisin PlayStationin laitteistoarkkitehtina. Yhteistyö johti sekä Crash Bandicootin että Spyro the Dragonin syntyyn, joiden päähenkilöistä tuli ensimmäisen PlayStationin tunnetuimpia pelihahmoja. Crashin ja Spyron tähdittämät pelit siirtyivät myöhemmin monialustaisiksi, kun sopimus päättyi.

Crashin omalla animaatioelokuvalla olisi voinut olla hahmon tunnettavuuden ansiosta mahdollisuudet menestyä, vaikka 90-luvun pelileffat ovatkin tunnettuja epätasaisuudestaan. Lämpimämmän asennoitumisen lisäksi pelifilmatisoinnit toteutettaisiin todennäköisesti nykypäivänä kyseistä aikakautta huolellisemmin ja harkitummin.

Vaikka leffa ei ikinä toteutunutkaan, Crash pääsi esiintymään PlayStationin klassisessa vuoden 1996 mainosvideossa, jonka voit katsoa alta.

YouTube video

Lähde: Push Square, The Game Business

Lue myös: PS6:n kehitys etenee – teknologiajätti AMD:n johtajan mukaan uudet tekoälypohjaiset ratkaisut ”venyttävät graafisen suorituskyvyn rajoja”

Lue myös: PS4 päivittyy yhä aktiivisesti – Sonyn menestyskonsoli sai uuden järjestelmäpäivityksen

Lue myös: Astro Bot sai lisää ilmaisia kenttiä, joissa piileksii myös yllätyshahmo uudesta pelistä